Hur har andra gjort?

Danskan Gitte Jörgensen skriver i sin bok Simple Living om en brukarundersökning bland 75 kvinnor och män från det danska simple living-nätverket som visar vad de har börjat med för att leva ett enklare liv


46 st       rensa hemma
43 st       minska min privata konsumtion
35 st       förenkla hushållsarbete och de dagliga rutinerna
30 st       tillbringa mer tid tillsammans med mina barn och min familj
27 st       få mer tid till personlig utveckling
23 st       minska min arbetstid
17 st       skära ner på antalet engagemang i min kalender
13 st       titta mindre på tv
11 st       köpa fler ekologiska produkter
11 st       byta och låna saker istället för att köpa nytt
9 st         flytta till en annan bostad
9 st         hitta ett nytt arbete
8 st         vara mer ute i naturen
7 st         få mindre reklam
4 st         ta fler mobil- och internetfria pauser
3 st         ha billigare semestrar och lediga dagar


Utifrån listan fick de välja fyra saker de hade börjat med, och det vanligaste var att börja rensa upp hemma och minska sin konsumtion. Att handla färre prylar innebär ju även att det blir mindre rörigt hemma. Jag är dock lite förvånad att det var såpass få som börjat med att få mindre reklam. Det var den första åtgärden jag själv gjorde för flera år sedan, och jag har inte saknat reklambladen en enda gång. Visst missar jag säkert några bra erbjudanden, men jag blir också mycket mindre lockad att ge mig ut och handla, plus att jag får mycket mindre till pappersåtervinningen. Och dessutom slipper jag stressen över att hinna gå igenom drivorna med reklam som kom varje dag.


Vilka saker väljer du att börja med? Utgå från dig själv och vad som passar dig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0