Sköna Söndag :)

Åh, vad jag älskar söndagar. En skön dag då jag inte har några tider att passa, inget särskilt inbokat, utan kan ta dagen som den kommer.


Började söndagen med att vara duktig, dammsuga och tvätta lakan och handdukar. Jag brukar göra det varannan söndag. Då jag vill minimera lakan och handdukar i mina skåp tvättar och torkar jag dem på förmiddagen för att sedan använda samma igen. På så sätt slipper jag ha mer än någon extra i skåpen :)


När tvätten är klar är det skönt att tända ljus och ha en spa-stund i badrummet, och torka sig med rena fluffiga handdukar.


Sen ett besök på julmarknad med glögg och fika med en vän



En sådan här ljusställning skulle jag kunna tänka mig, men då jag inte har någon plats för en sådan fick den stå kvar, men fin är den tycker jag




Hade jag haft en större trädgård hade jag velat ha ett växthus, både för odling och för sköna sittplatser




Fint med en liten julgran i kruka, om man inte har plats för en stor. Ser ni tavlan på väggen "Happiness does not depend on outward things, but on the way we see them" Så sant!!




På Nyblom & Kolléns outlet har de julpyntat med lite tomtar, men även med gamla bruksföremål. Det gillar jag. Där hade de fina ripsmattor för 200-250 kr, vilka normalt kostar ca 600 kr. Just nu fanns det flera olika motiv i rött och vitt, men även i andra färger. Jag vill ha en i beige och vitt, men det kommer inte in förrän i februari, så jag får vänta till dess






Fint att pynta med granris utomhus, kanske några röda äpplen och en ljuslykta och det blir ett fint jularrangemang







Här inne i orangeriet är det i vanliga fall café men nu under julmarknaden såldes det hantverk här. Men vet ni vad jag handlade? Ingenting! Jag provade några handledsvärmare som jag funderade på att köpa, men insåg att behovet inte var så stort. 




Så efter en härlig dag, då jag även fått rensat lite på vinden medan jag väntade på att tvätten skulle bli klar, och trevligt möte med en vän värmer jag nu lite glögg och ska sätta mig och rensa lite gamla skolpapper från en pärm och sen sätta in lite utrivna inredningsreportage med julinspiration :))


Här ser ni även en av mina juldekorationer - kottar i en kruka :) Jag gillar att plocka in massor från naturen att dekorera med, och så lite rött, lite tomtar och lite ljus - voilá julstämning överallt.


Kommentarer
Postat av: Biggan

Återigen ett härligt och berikande inlägg! Ett näringsgivande rentav! Först och främst - du minimerar sängkläder och handdukar - tack! Jag har aldrig förstått varför man ska ha ett dussin av varje!? Ja kanske förr då det var långt mellan tvättarna! Handdukar ska snurra jämt och ständigt så mycket mer än för varje familjemedlem torde man inte ska behöva.

Sedan klokorden från Leo Tolstoy! Tänk att få ha dem broderade på grov linneväv och på ryska!Upphängd så att man såg den minst en gång per dag!

Julgran i kruka och kottar...hmmm jag får inspiration och gudarna ska veta att jag inte är någon pysselmänniska!

Sist men inte minst - du provar handledsvärmare men inser att du inte behöver dem. Det kanske vi gör många av oss - provar och lägger ifrån oss. Men ibland måste det stå skrivet för att man ska förstå och ta in - och glatt acceptera!

Jag var själv på julmarknad igår och jag måste säga att jag inte var lika ståndaktig som du! En miniburk hjortronsylt slankner i min väska...

2011-12-05 @ 08:14:31
URL: http://mindreprylar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack för din kommentar Biggan :) Ja, det var väldigt vad mycket tips angående ett enklare liv jag lyckades få in i det inlägget :)



Och hjortronsylt tycker jag absolut hör till livets goda, och är dessutom en förbrukningsprodukt och sånt måste man ju ha!

2011-12-05 @ 12:57:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0