Rensa inför det nya året

För min del börjar julen redan till första advent, då jag går all in och dekorerar med tomtar och allt. Jag njuter av juldekorationen varje dag fram till julafton, men efter det börjar julen kännas lite trött. Så redan på juldagen plockade jag bort tomtarna. Däremot finns det andra juldekorationer som jag tycker är fint att ha kvar ett tag till, speciellt de som lyser upp i mörkret.



För ett tag sedan läste jag ett citat från Plaza Interiörs chefredaktör hos min favoritbloggare Irene, med bloggen Harmoni i hemmet, som tilltalade mig mycket. Jag gillar inredning och läser ett flertal inredningstidningar (även om jag har reducerat dem enormt, så numera är det bara två-tre jag läser regelbundet) men Plaza Interiör har jag av någon anledning aldrig läst. Nåväl, chefredaktören beskrev sin familjs nyårsritual där de ägnar dagen åt att rensa. De rensar i lådor, i garderober, bland pappershögar och gör sig av med allt gammalt. Jag tycker det är ett suveränt sätt att avsluta det gamla året och börja det nya, fräscht och med ny energi.


Jag rensar regelbundet, men jag ska ta efter deras ritual. Idag ska jag upp på vinden och organisera om lite där, och det kommer med all säkerhet innebära att något kommer rensas bort därifrån. Jag har även en del kläder i garderoben som jag är lite trött på och känner mig färdig med, som ska ut på Tradera.



Där jag helst skulle vilja rensa är i dotterns rum, men där måste ju även hon vara delaktig så det blir en låda i taget, eller ett skåp i taget med ganska lång tid däremellan, men det går framåt även där :)



Idén med att lämna allt gammalt som man inte har användning för bakom sig och gå in i det nya med lättare bagage tilltalar mig, och att lämna plats för både ny energi och nya händelser.

Kommentarer
Postat av: Caroline

Hej hej Ann-Sofie!



Först och främst måste jag passa på att tacka för en beroendeframkallande blogg inte alls förvånad över att det är din och Irenes blogg som vill läsas dagligen.



Har i perioder i hela livet varit i rensartagen. Gillar denna härligt lätta känsla som infinner sig när beslut är taget om en sak ska få stanna i mitt hem eller vandra vidare till någon annans. Denna rensarperioden har varat i flera månader och allt mer och mer rensas nu bort. Men så blir det när det inte har gjorts på flera år. Har nu 6 kartonger som ska vidare till loppis och jag är rädd att detta är bara början i min 70kvm stora lägenhet. Omgivningen reagerar med att hur kan du haft så mycket att rensa bort, men allt kan ju jämföras och diskuteras. Vill än en gång tacka för en inspirerande blogg om livets underbara såsom inredning och feng shui,



Ha det gott



/Caroline

2011-12-27 @ 18:07:38
Postat av: balansilivet

Åh, tack för dina fina ord Caroline. Vad glad jag blir! Och Irenes blogg är min favorit ;)



Visst är det härligt att rensa bort saker. Jag känner igen den där känslan du beskriver. Och när min mamma kom på besök i höstas var hennes första fråga om jag hade något kvar hemma, då hon läst på bloggen om hur mycket jag rensat bort :) Men jag känner inte att jag har lite saker trots mycket rensande, tvärtom, här finns mer att rensa bort!

2011-12-28 @ 09:09:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0