GOD JUL

Ja, så var det då julafton. Vad är det som symboliserar jul för dig? Är det julmaten, julklapparna, Kalle Anka på TV kl 15, midnattsmässa och julotta?


 

För mig är det dels alla förberedelser under hela december, med julmarknader, julmusik, glögg, pynta hemmet, Lucia, göra julgodis som är det härligaste. Men inte att stressa. Det jag hinner med, det gör jag och resten klarar vi oss utan. Jul blir det i vilket fall som helst.

 

För mig är julen också en stund av samvaro, men också tid för tystnad, vila och att bara ta det lugnt. Jag firar alltid julaftonskvällen för mig själv, då dottern åker med sin pappa till hans släkt. Många tycker det låter sorgligt att vara ensam på julafton, men jag njuter av min julaftonskväll med mina djur, massor med julgodis och en bok att läsa. Julen är flera dagar lång och för mig innebär det också en längre tid att vara ledig, ta dagen som den kommer, åka pulka i backen om det är ett snörikt år, promenader i skogen eller runt i området och njuta av alla julprydnader och ljus.

 

Så, stressa inte idag. Den "perfekta julen" finns inte, och maten smakar gott även om det saknas något. På vårt julbord saknas revbenen i år, för de var slut i affären, men vi klarar oss gott med det som ändå finns :)

 

Ta dig tid att njuta och känna julfrid!

 


Kommentarer
Postat av: Inger

Alla julförberedelserna tycker jag är det bästa med jul och att träffa nära och kära på julafton. De andra dagarna firar min man och jag tillsammans med våra katter i lugn och ro. God Jul önskar jag dig.

2011-12-24 @ 13:01:05
Postat av: Beatrice

Julen är för mig ljus, värme, stillhet, njutning och absolut stressfritt.



Det är härligt att välkomna julen med att dekorera väldigt sparsamt, göra julgodis, handla i god tid och tänka ut några väl valda men lite speciella julklappar att ge bort. Vi tar det väldigt lugnt och en önskan är att allt skall vara färdigt till den 20:e.



Idag har vi börjat lugnt, vi lyssnar på stillsam musik och har ätit en långsam härlig julfrukost. Vi tar en promenad upp till kyrkogården och tänder ett extra ljus och skänker några tankar till våra nära som inte är med oss längre. I år firar vi jul med min brors familj i all enkelhet och nästa år firas det hos oss. Helt perfekt jul enligt oss.



Nej nu sätter jag på lite julglögg.



En riktigt GOD JUL till er och katterna. En extra krya-på-dig-hälsning till dottern.



Julkramar

2011-12-24 @ 13:44:57
Postat av: Marie

God Jul önskar Marie i Åkered

2011-12-24 @ 14:41:04
Postat av: balansilivet

God Jul till er! Dottern åkte iväg med sin pappa, och jag har varit ute på en långpromenad så det biter härligt i kinderna. Då är det gott att lägga sig på soffan med alla chokladpraliner, som jag inte behöver dela med någon, och läsa en bok medans katterna ligger och snusar runt om i lägenheten :))

2011-12-24 @ 17:51:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0