Yin och Yang helg

I feng shui är nyckelorden balans och harmoni. Alla åtgärder man gör har den grundtanken, att skapa balans och harmoni i livet. En central del i feng shui är yin och yang, och att skapa balans mellan yin och yang.


Yin och yang symbolen står för den bästa balansen mellan olika kvaliteter. Det innebär balans mellan kallt och varmt, mjukt och hårt, ljust och mörkt, manligt och kvinnlig, dag och natt etc. I inredningen är det viktigt att sträva efter balans mellan de olika kvaliteterna och kontrasterna, men även i livet.


Yin står för det mörka, mjuka, tillbakadragna och beskrivs med ord som svagt, litet, stillsamt, kallt, fuktigt, kvinnligt. Yang står för det ljusa, hårda och utåtriktade och beskrivs med ord som är kontraster till ying-begreppen; starkt, stort, aktivt, varmt, torrt, manligt.


Yin och yang samspelar med varandra och har lika stort utrymme i symbolen. Det symboliseras av två likvärdiga fält, och i varje fält finns en liten kärna av dess motsats. Den totala symbolen symboliserar helhet, perfektion, balans och harmoni.


För att uppleva harmoni behöver yin och yang vara i balans, i vår inredning, men även i vårt liv. Alla har vi en blandning av yin och yang i oss, men ofta dominerar den ena, och för att skapa balans behöver vi tillföra mer av den kraften som är svagast representerad.


Typiska yangmänniskor är driftiga, framåt, energiska och skulle, utifrån elementen beskrivas som eldmänniskor. De älskar fart, liv, rörelse, men om de inte balanserar sin yangenergi kan de bli spända, lättirriterade och få utlopp för yangenergin på ett destruktivt sätt. De behöver balansera sin starka yangpersonlighet med mer yinaktiviteter, som att ta en lung promenad, yoga, vila, meditera - ja helt enkelt ta det lugnt.


Typiska yinmänniskor är lugna, fantasifulla, omtänksamma, men med för mycket yinenergi kan de lätt bli deprimerade, energilösa och grubblande. De behöver balansera yinenergin med mer aktivitet, dvs yangenergi som att springa, dansa och lyssna på glad och pigg musik, umgås med vänner.


För egen del brukar jag dela upp mina helger i en yangdag och en yindag. Det har jag gjort länge, långt innan jag kunde något om feng shui. För mig kändes det naturligt och något min kropp och min själ behövde. När jag lärde mig mer om feng shui vet jag varför. Vi behöver balans mellan de olika energierna. Lördagar är ofta min yangdag, med aktiviteter inbokade och då jag är ute och flänger på olika saker, kanske jag träffar vänner eller gör något på kvällen. Söndagar däremot är min yindag. Då vill jag ta det lungt, inte ha något inbokat, inga tider att passa, bara ta dagen som den kommer, äta en lång frukost. Vara för mig själv.


Då får helgen balans för mig. Balans mellan aktivitet och vila, balans mellan socialt umgänge och vara för mig själv, balans mellan skratt och tystnad.


Hur brukar dina veckor, och dina helger se ut? Ofta är det yininslag många människor behöver mer av. Jag har flera i min omgivning som har svårt för tystnad, stillhet och varandet. Då är det ofta just det som behövs.


Kommentarer
Postat av: Helena

Tack!

Ditt inlägg fick mig att komma till insikt. Jag har bytt ut aktivitet mot annan aktivitet i tron att detta ger mig vila ;) nu ser jag att riktig vila har jag glömt bort..

Tack för en trevlig blogg med mycket inspirerade läsning.

Helena.

2011-08-16 @ 10:23:48
URL: http://hesan-hesan.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Tack för din feedback Helena! Du är absolut inte ensam om att springa från aktivitet till aktivitet, och kalla det för avkoppling. Att bara ligga på soffan och göra ingenting, eller bara ta en långsam promenad ut i naturen och låta hjärnan, sinnena och själen få komma till ro är det många som väljer bort, eller inte vågar. För i lugnet kommer även mötet med dig själv!

2011-08-16 @ 12:23:09
Postat av: Lotta

Detta var ju så rätt! Försöker också göra som du säger men ibland är det svårt, det är ju fler än jag i familjen som har aktiviteter inbokade! När man ser det på pränt så låter det så RÄTT!

Lotta

2011-08-18 @ 11:28:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0