En helig plats

Heliga platser kan ge dig tröst oavsett om du delar den tro den representerar eller inte. Avsätt lite tid för att bara sitta och låta dina tankar flyga.


Platser för andakt har en atmosfär som inger lugn och tröst. Ofta är det även väldigt vackra byggnader.


Du kan även själv skapa en helig plats. Var kände du dig senaste inspirerad? Var det på stranden, framför en brasa eller kanske i ett tempel eller en kyrka. Det är inte så viktigt vart den heliga platsen ligger, utan vilka känslor du får när du är där. Besök din heliga plats några gånger i månaden, om du inte gör en helig plats hemma, och sitt bara där och slappna av en stund. Stressa inte för att göra så mycket, utan nöj dig med att bara vara.





Besök en helig plats nu i helgen, eller i början av nästa vecka. Välj gärna en tid då du tror att det inte kommer att vara någon annan där, och skapa lite tid för dig själv. Besök tex ett tempel eller en kyrka på förmiddagen efter en gudtjänst. Sitt bara där och andas, och fyll dig själv med frid. Om du inte känner dig bekväm med en religiös plats, leta då efter en plats i naturen som fyller din själv med lugn och ro.


Ibland går jag förbi en kyrka och går bara in och sätter mig en stund, tittar på de vackra utsmyckningarna och fönstermålningarna, njuter av lugnet en stund innan jag går ut i den brusande staden igen. Vatten har alltid haft en stilland inverkan på mig. Ibland går jag upp till den lilla skogstjärnen nära där jag bor, och bara tittar på änderna som sakta flyter fram på vattnet, ibland åker jag ut till havet och njuter av vinden, vågorna och helst en obruten horisontlinje. Där kan jag känna vad liten jag är i det stora hela, vilket får mig att känna ödmjukhet inför naturens storhet


Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

Har läst din härliga blogg ett bra tag. Du skriver så mycket fint. Du är en klok kvinna !

Ibland stannar man upp & frågar sig vad som är viktigt i livet & inte....

Det gäller att leva här & nu och

vara rädda om varandra.

Vill Tacka dig för det Du ger mig !!

Må så gott & ha en riktigt fin helg ! / Anna-Karin

2011-04-15 @ 11:21:21
Postat av: balansilivet

Tack Anna-Karin för dina fina ord. De gör mig så glad. Det är så roligt att det finns människor därute som blir berörda av det jag skriver.



Visst är det viktigt att stanna upp ibland och fundera på vad som verkligen är viktigt i livet, och om vi värdesätter det tillräckligt. Eller om vi bara tar för givet att det alltid ska finnas där.

Kramar till dig, och en önskan om en underbar helg!

2011-04-15 @ 12:03:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0