Drömmen om ett växthus

Jag har tidigare skrivit att jag skulle vilja ha ett växthus på min tomt. Just här vill jag att det ska stå
 
 
 
Mellan odlingslådorna och tvättlinorna vill jag ha mitt växthus. Strax utanför ska stängslet vara som ser till att katterna inte springer ut på vägen. Utanför stängslet ska jag sedan ha några fler fruktträd. Där finns idag ett äppleträd och ett par plommonträd. Något mer äppleträd och bigarråer vill jag ha. Framför växthuset vill jag ha en liten uteplats där man kan ta en fika och njuta av solen. Inne i växthuset ska det finnas två sköna rottingfåtöljer och ett litet bord tillsammans med odling av tomater, gurka, paprika och några mer exotiska växter.
 
 
Precis på den gräsplätten har det stått växthus tidigare. Men växthus är rätt så dyrt så när vi såg att Willab Garden hade en tävling där man skulle skriva en vårdikt för att vinna detta växthus: Green Room på 10,1 kvadratmeter skrev min duktiga dotter ett bidrag åt mig att tävla med. Tävlingen gick ut igår så nu hålle vi tummarna.
 
 
 
 
Hennes fina dikt, som vi hoppas blir vinnar bidraget:
 
 
Prunkande växter och blommande träd
Fåglar som pickar i åkerns gyllene säd
Glittrande sjöar och en ljusare dag

Lökar och frön av alla dess slag
En skinande himmel och sandalklädda fötter
Pilen vid grinden breder ut sina rötter
Rankorna klättrar upp för min fasad
Perennerna, nu åter får sina blad
Den sista strålen ljus, så sent på kvällen
Är ett av livets alla fantastiska tillfällen
Ett tillfälle att ta hand om det vi har
Ett tillfälle att inse hur naturen är dyrbar
Se plantan som lever av ljus och jord
Lyss till fågelsångens alla hoppfulla ord
Orden, de talar om en grannare tid
Där vinterns hårda grepp har ersatts av frid
Plantan, den bliva så livfull och grön
Blomman slår ut, så brokig och skön
Skyddad från blåsten av rutornas glas,
Jag planterar och vattnar i hissnande extas
Låter jorden flöda genom öppna händer
Och tänker på vikten av att ta var dag i sänder
 
 
Hon har ju vana att vinna tävlingar hon ställer upp i. Sin ipad vann hon i en novelltävling, Lindt choklad hade en tävling där man skulle göra en tavla av förpackningsmaterial som hon vann en massa choklad. Senare i vår ska hon ut i Europa för att tävla för Sverige i europiska mästerskapen i vetenskap. Göteborgs-Posten gjorde ett reportage om henne som ni kan läsa här: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/molndalharryda/1.2621810-musikelev-tar-landslagsplats-i-naturvetenskap?fb_ref=Default
 
Så håll tummarna med oss att det blir vi som vinner ett växthus :)
 
Kan ni se hur fint det skulle kunna bli?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: lilla jag

Åh, vad fint och härligt det skulle bli.
Lycka till i tävlingen.
Hoppas att ni vinner.

2015-03-01 @ 21:53:06
URL: http://lillajagbloggar.blogspot.se
Postat av: Anna/notonmusic

Supertrevlig och charmig dikt! Håller tummarna! Tänk att ha ett stort växthus att kunna sitta i! South

2015-03-02 @ 06:21:09
URL: http://www.notonmusic.com
Postat av: Tina

Fin dikt och fint växthus. Håller verkligen tummarna att det blir ert!

2015-03-02 @ 08:38:29
URL: http://komma-hem.blogspot.com
Postat av: Irene

Wow, vilken fin dikt - den borde vinna! :-)

2015-03-03 @ 15:28:40
URL: http://wangborgshem.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0