Vårkänslor på Österlen

Igår hade jag bestämt mig för att göra en liten loppisrunda på några favoritställen runt om på Österlen. Huset är inte helt färdigmöblerat ännu, bla vill jag ha en liten byrå vid sängen för förvaring av sängkläder och en skänk i vardagsrummet.
 
 
Glad i hågen gick jag upp rätt tidigt för att hinna med hela rundan på lördagsöppettider. Första stället jag var tvungen att bromsa smällde det till i bilen och något med bromasarna pajade. Först gick det inte att åka varken framåt eller bakåt. Det var som om något fastnat i hjulet, men sen släppte det så jag kunde ta mig in till Ystad och till verkstaden. Där fick jag lämna bilen och tog en hyrbil för att kunna komma därifrån överhuvudtaget. Så mycket senare än tänkt gled jag iväg. Men med de fortfarande okända kostnaderna för både reparation och bilhyra i bakhuvudet blev jag alldeles för snål och några möbler blev det inte köpt.
 
 
Men när jag gled runt i den mycket skönare bilen än min egen fick jag sådana vårkänslor. Solen gassade från en klarblå himmel, och ljuset här på Österlen är faktiskt annorlunda än ljuset på andra ställen, snön smälte fort bort efter bara några dagar och på åkrarna lyste det grönt. Så länge jag befann mig i bilen kändes det snarare som april och påskledigt istället för januari och jullov :)
 
 
Men lite av den känslan försvann när jag gick ur bilen för att ta en promenad och tanka D-vitamin, för en riktigt snål nordvind blåste på rätt så bra. Men en och en halv timmes promenad blev det iallafall, och jag njöt av varje sekund, även när jag var tvungen att streta på i motvind.
 
 
 
När bilen gick sönder fick jag en första känsla av det svåra med att bo på landet. Man behöver ha en bil! Som fungerar! Jag har en busshållplats precis utanför mitt hus, vilket jag tyckte var så bra när jag var på visningen, men bussen visade sig gå fyra gånger per dag! Två gånger på morgonen, kl 7 och kl 8.30, samt en gång mitt på dagen (om man ringer i god tid innan för då kommer en taxi och kör den rutten) och så en gång vid 16-tiden på eftermiddagen. Så när bilen är på verkstad blir det besvärligt. Därför blev det en hyrbil under tiden, och jag hoppas att min egen bil är klar under morgondagen.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna/notonmusic

ja, tänk om det gick att klara sig utan bil, hyfsat enkelt. Men det är svårt på landet :-( Håller tummarna för att det inte blir jättedyrt, det är tråkigt att lägga pengar på bilreparationer det första man gör på nya året!

Svar: Ja visst är det en tråkig utgift. Nästan 5000 kr gick det på :( Men då fick jag även ett nytt batteri som verkligen behövdes. Blivit stående ett par gånger i december, då batteriet blivit urladdat. Inte heller något man vill ska hända på landet där det inte är så många människor som kan hjälpa till
None None

2015-01-05 @ 10:22:25
URL: http://www.notonmusic.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0