Köpa, köpa, köpa.....

Även om jag tycker jag har skalat av väldigt mycket när det gäller shopping, så har den här senaste veckan gjort mig medveten om hur ofta jag ändå tänker tanken "det ska jag köpa...". Men nu när jag har köpstopp ska jag inte köpa något alls. Det är inte lätt.
 
 
Denna veckan har jag gjort några planerade inköp, som var bestämt redan innan jag införde köpstoppet nämligen en burk vit färg till övervåningen på mitt hus och ett par jeans. Jag behövde verkligen ett par nya jeans, men istället för att bege mig ut i affärerna på jakt efter "de perfekta jeansen" som jag gjort så många gånger förut åkte jag till en seconhandaffär och hittade ett par bra jeans, som var snygga och satt bra för 65 kr. Ett inköp, men inte så mycket pengar :)
 
 
De senaste dagarna har jag tillbringat i mitt hus i Skåne och jag njuter verkligen av det enkla livet. Håller mig borta från staden och affärer. Dumt att utmana sig själv att gå i affärer när man ändå inte ska köpa, men tankarna på än det ena och än det andra jag skulle kunna ha i huset har dykt upp. Men jag har försökt att tänka ett steg till. Jag behöver tex en skottkärra. Tänkte först gå till grannen och fråga om jag kunde låna en av honom då jag såg att han hade tre låg i trädgården, men sen hittade jag en i ett dike och tog med mig hem. Ingen luft i hjulet...hm...ska jag behöva köpa en cykelpump. Nej, det får gå att lösa på annat sätt. Jag får låna en helt enkelt :)
 
Jag har också ställt upp med min tid och jobbat ideellt på ridskolen i Ystad i helgen. Tänkte att det är ett bra sätt att lära känna människor här omkring, och samtidigt använda min tid till något bra. Så jag var funktionär på en hopptävling. Den enda funktionären! Det var jag och ridhuschefen som fixade med hindren under tävlingen. Det kändes bra att hjälpa till.
 
 
Rikedom! Jag kände mig väldigt rik idag när jag  gick ut i trädgården för att plocka dagens lunch - squash, bönor, tomater som blev en omelett. Hallon till efterrätt och till fika äpplepaj av trädgårdens äpplen. Resterande äpplen har blivit plockade och ska nu iväg till musteriet med dem och byta mot ett antal flaskor äpplemust :) Mitt mål är att bli mer självförsörjande när det gäller maten. Nästa steg blir att fixa iordning ett hönshus och bli självförsörjande på äggen också :) Jag har ju ett par uthus här och har inte så mycket som behöver förvaras, så de gapar tomma. Tänkte ett av dem, eller en del av det ska få bli hönshus. Jag tänkte också öka på den odlingsbara ytan. Gjorde iordning ett jordgubbsland häromdagen. De tre plantorna vi köpte i juli har nu blivit 25 nya plantor som planterades i ena odlingsbädden. Jag har totalt idag sex stycken som är 3 x 1,5 m.
 

Kommentarer
Postat av: Chatarina

Hej, måste säga vad smart du har gjort det med grönsakslandet... funderar göra nästan likadant hemma hos oss! :)

Svar: Tack Chatarina, men jag kan inte ta åt mig äran. Det var redan så när jag köpte huset för några månader sedan, men jag har tänkt utöka med några fler bäddar till nästa sommar :)
None None

2014-09-08 @ 14:44:28
URL: http://missaliceblogg.blogg.se/
Postat av: PiaFia

Ja vilket fint land en perfekt början! Jag odlar också men det ser inte lika prydligt ut. Men tre barn och jobbet på 75% tar också av min tid...

2014-09-08 @ 18:25:15
Postat av: Ensamman mamman

Grattis till jeansen! Begagnat är bra! :)

Postat av: Irene

Så fin köksträdgård :-)

Svar: Ja visst är den fin :) Det är föregående ägare som har gjort ett så fint jobb, som jag nu kommer bygga vidare på. Ett växthus har jag tänkt mig, och så ett litet hönshus
None None

2014-09-09 @ 15:37:11
URL: http://wangborgshem.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0