Hösthelg

Jag ser fram emot en rolig, avkopplande och produktiv helg i mitt fina hus nere i Skåne. Så här såg det ut sist jag var där (dvs förra helgen :))
 
 
 
Sista semesterdagarna fick jag ju hjälp av de trevliga killarna som installerade kaminen att få soffan inburen. Den står fortfarande inte riktigt där jag har tänkt, men det finns iallafall en sittplats i vardagsrummet. Och här har jag höstat till mitt sommarrum lite. Det rosa har tagits bort och istället bytts ut mot en stor orientalisk matta och röda kuddar tillsammans med ullfiltar och fårskinn.
 
 
 
Sängen står fortfarande i vardagsrummet, avskärmad men inte på en idealisk plats då det finns fönster i båda ändarna av rummet. Denna helgen kommer det ett par andra killar som ska hjälpa mig med trädgården. Tänkte vara lite fräck och be dem om hjälp att bära upp sängen på övervåningen där den ska vara.
 
 
 
När sängen blir flyttad är tanken att soffan ska stå på den platsen och framför det stora vardagsrumsfönstret har jag tänkt att så småningom ha ett skrivbord.
 
 
 
I köket har det blivit lite höstfeeling med pälskuddar i soffan, men här behövs nog en matta under bordet då jag tror att detta golv kan bli kallt när kylan kommer.
 
 
 
Förra gången jag var i huset premiäreldades det i den nya kaminen. Det var inte så kallt och enligt instruktionerna ska man inte elda för hårt de första gångerna. Jag hoppas att det är lite kyligare denna helg för jag vill ju elda!
 
 
 
Höstdagar, som gärna får vara lite kyliga, är sköna att tillbringa utomhus. I helgen ska trädgården göras iordning. En stor del av trädgården blev uppgrävd i slutet av sommaren för att lokalisera vattenrören. Nu ska det läggas på ny matjord, sås nytt gräs, slås i nya stolpar och hägna in en större del. Landen ska grävas om, komposten ska flyttas. Ja, det finns en del att göra, men då är det skönt att ta en paus i solstolen mellan varven, dricka en kopp te och läsa något roligt. På biblioteket igår lånade jag några nummer av Kloka hem. Vilken bra tidning! Den får följa med mig till Skåne, och kanske, kanske jag tom kan tänka mig en prenumeration av denna tidning där allt tilltalar mig. Ekologiskt och miljötänkt i alla detaljer. Det gillar jag!
 
 
 
Min lilla Maxie-katt njuter i det höga gräset, som inte har blivit klippt sedan slutet av juni då jag inte äger någon gräsklippare. Nu ska deras område utökas så de får en ännu större trädgård att vistas i.
 
 
Utöver det ska jag fortsätta målningen på övervåningen. Här är en dålig, grynig bild tagen med mobiltelefonen (och jag köper ju inte nya saker förrän behovet finns så jag har fortfarande min Iphone 3 med sprucken skärm, men den funkar för det den ska göra :))
 
 
 
Övervåningen går från att vara mörk med bastukänsla med allt trä till att bli ljus med vita väggar och vitt tak. Här ska min säng stå när jag får hjälp med att bära upp den.
 
 
Så här såg det ut förut:
 
 
 
Samma väggdel som jag har målat två lager vit färg på.
 
 
 
Och den här delen ska målas i helgen. (Bilderna är från mäklaren och tagna när förra ägaren bodde där) Vid fönstret är det en underbar utsikt över kullarna långt, långt bort. Här vill jag gärna ha en skön sittplats där jag kan sitta och läsa, titta ut på åkraran, kullarna och husen långt borta. Förra helgen släckte jag ner alla lampor sent på kvällen, satte mig i gungstolen och bara tittade på stjärnorna en lång stund. Så härligt att koppla ner allt och bara njuta av naturen utanför.
 
 
Ja, så ser planerna för min helg ut. Fixa i trädgården, måla, en promenad längs havet har jag tänkt hinna med, rida och kanske åka till den nya simanläggningen som invigdes nu i veckan och simma några längder. Men som med alla planer jag gör nuförtiden, så är de just planer, som kan ändras om något annat känns mer angeläget 

Kommentarer
Postat av: Helena

Så härligt med en stuga, blir lite sugen att sälja huset och skaffa lägenhet, bara för att kunna köpa en stuga ;)
Önskar dig en härlig hösthelg!
Helena.

Svar: Ja, visst är det härligt :) Fast min plan på sikt är ju att bo permanent i huset och inte ha en stuga att åka till på helgerna. Då tänker jag säga upp min lägenhet. Men fram tills dess blir aktuellt, kanske om några år, så har jag ett fritidshus
None None

2014-09-18 @ 10:31:32
URL: http://hesan-hesan.blogspot.com
Postat av: Irene

Myspys :-)Fick Du köpa ny kamin eller hur gick det?
Smart att (ut)nyttja killarna, hehe.. för länge sedan hade jag en granne som alltid "råkade" komma ut när någon i huset skulle flytta, han hjälpte gärna till att bära och ofta fick han någon möbel eller lampa eller nåt som dom som flyttade inte ville ha med sig.. jag tror han möblerade hela sin lght med andras ratade saker :-)

Svar: Ja det blev en helt ny kamin som installerades i augusti. Men jag har inte lyckats få riktigt bra fyr på den de två gånger jag har försökt göra en brasa (har ju varit för varmt) så det blir nog att ta dig sotaren också och ta en titt i skorstenen. Det är ju en precis likadan kamin som fanns där innans å det skulle inte behövas egentligen.Vilken smart granne du hade :)
None None

2014-09-18 @ 13:22:44
URL: http://wangborgshem.se
Postat av: PiaFia

Så fint att se bilder från ditt hus! Det ser så mysigt ut!

2014-09-18 @ 21:08:49
Postat av: Anna/notonmusic

Vad härligt det ser ut med en massa projekt:-) Mysigt ställe!

2014-09-19 @ 07:30:40
URL: http://www.notonmusic.com
Postat av: Annelie

Hej!
Har följt din blogg ganska länge nu och det är så häftigt att du nu har följt dina drömmar/ mål o köpt stuga.
Du inspirerar mig till att inget är omöjligt!
Lycka till med trädgårdsgörat i helgen!

Mvh Annelie

Svar: Åh vad roligt Annelie att få vara din inspiration. Nej, du har rätt i att ingenting är omöjligt :) En del saker kan bara ta lite tid innan de inträffar, men det viktigaste är att börja fundera på vad det är man vill och sen blir nästa sak att fundera ut vad man kan göra för att ta ett steg närmare sitt mål. Vilket första lilla steg kan före en i rätt riktning och sen ta nästa osv. Ibland går det fort, och ibland tar det lite längre tid. En som jag blir väldigt inspirerad av är Kristin Kaspersen som bestämde sig för att bli programledare för Nyhetsmorgon och gjorde en långsiktig plan för att nå dit som bla innebar universitetsstudier i ämnen som förde henne närmare. Och hon lyckades ju ta sig dit :)
None None

2014-09-19 @ 21:11:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0