Göra höst

Jag älskar hösten! JAG ÄLSKAR HÖSTEN!! Ja, en del människor tycker jag är lite knäpp som älskar hösten såpass mycket.Redan i slutet av augusti plockar jag fram alla mina sparade nummer av Amelia Höst och Fixa Höst och frossar i allt höstmysit. När någon frågar vilken som är ens favoritårstid känns det nästan som man är lite knäpp om man inte säger sommaren. Och visst gillar jag sommaren. Jag gillar alla årstider. Det jag gillar mest med sommaren är att det oftast är då man är långledig med semester och mycket utomhusvistelse.
 
 
Men sommaren kan också lätt bli lite jobbig. Vädret är så centralt - antingen är det för kallt och då ojar sig alla över det, eller så är det för hett och då orkar man nästan ingenting.
 
 
Men så kommer hösten. Det är skönt att vara utomhus, men man kan lika gärna mysa inomhus. Regnar det är det bara mysigt, tända en brasa, lite ljus, se en film, läsa en bok, pyssla, spela spel, baka, laga långkok - ja alla mysiga sysselsättningar som hör hösten till.
 
 
Skiner solen så är det skönt att vara utomhus, gå i skogen, ta en promenad längs med stranden, pyssla i trädgården eller bara ta en fika utomhus. Och om det kyler lite i vinden sveper man en filt om sig :)
 
 
 
 
Hösten är bästa årstiden på många sätt:
 
* Det är lagom varmt att vara ute
 
 
* Det är skönt att kura inomhus - tända ljus och tända brasan
 
 
* Kläderna är mycket snyggare - stickat, lager-på-lager, härliga färger
 
 
* Härlig färger även ute i naturen, och så mycket gratis pysselmaterial finns det aldrig annars
 
 
* Maten är godare - soppor, grytor, långkok, alla goda grönsaker som är mogna och redo att skörda. Bara att frossa
 
 
* Om man inte odlar själv så finns det av härliga skördemarknader runt om i landet. Denna helgen är det Jordens Mat på Gunnebo Slott utanför Göteborg och första helgen i oktober är det skördefest på Tjolöholms Slott
 
 
* Det finns inga kravm inga måsten. Man kan ta dagen som det kommer och allt är ok
 
 
* Lusten att rensa och röja kommer tillbaka. Hösten ger energi till att sätta igång med saker
 
 
* Inomhus är det dags att fylla på med ullplädar, fårskinn och annat som ger mer av eldelementet och som också ger en varm och ombonad känsla
 
 
* Istället för att ligga på sandstranden och bada i ett iskallt hav kan man sjunka ner i ett varmt skumbad :)
 
 
Ja, hösten är härlig, härlig, härlig och istället för att noja för att det blir mörkare så njut av allt som finns just nu....och tänk att om bara några månader går vi in i en annan av årets mysigaste månader - december! Dagarna från slutet av november fram till själva julafton är också några riktiga favoritdagar :)
 
 
 
 
Vägen som går förbi mitt hus mot grannen
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Helena

Älskar också hösten, den känns så skönt kravlös på något sätt. Man kan sitta inne med en bra bok en hel dag utan att känna några borden eller måsten. Jag fick faktiskt lite jullängtan här i morse av någon anledning...
Helena.

2014-09-13 @ 11:09:11
URL: http://hesan-hesan.blogspot.com
Postat av: Ensamman mamman

Vilket fint inlägg! Håller med dig om att september är en fin månad, även om jag måste säga att det sedan kan bli lite grått och regnigt!

Postat av: R

Hej!

Jag gillar också hösten, den är mysig! Dina senaste inlägg om prylar, jobb och livskvalitet har jag funderat mycket på. Min dröm är att bli mer fri och kunna bestämma mer över mitt liv. Det är svårt pga ekonomin, men funderar över att kanske gå ner lite i arbetstid i alla fall. Inte för att jag tror att det kommer bli så populärt...chefen verkar leva för sitt jobb och det gör inte jag. Sen har jag börjat äta mycket mer ekologisk mat och mindre kött. Försöker även ha lite fler bilfria dagar för hälsans och miljöns skull. Handlar mer second hand, bra och kul med återvinning. Drömmer även om ett gammalt hus på landet gärna vid Mälaren eller någon sjö. Jag älskar vatten!

Det är så kul att läsa att du verkar vara på väg mot dina drömmar! Hoppas att jag också kommer dit någon dag!

Svar: Åh vad roligt att läsa din kommentar. Det låter som du är på god väg att leva som du vill göra. Det viktigaste är att först skapa sig en vision, en tanke om hur man vill att det ska vara, vilka förändringar man vill göra...och sen göra en sak i taget. Små steg kan leda till stora förändringar. Jag håller tummarna för dig!!
None None

2014-09-14 @ 08:19:40
Postat av: Ann

I många bloggar får man läsa att man nog är konstig som gillar hösten. Men jag tror att frågar man folk så är nog hösten favoritmånaden. Förutom unga människor som har sommarlov på sommaren.
Så kan vi inte enas om att man INTE är konstig för att man gillar höst? ;-)

Svar: Vad bra Ann :) Jag tror också att många människor gillar hösten, men kanske att man uppfattas som konstig om man har hösten som favoritmånad och att man är glad över att det är höst. De flesta jag hör i min omgivning får nästan panik när de tänker på att nu blir det mörkare, hösten är i antågande, Det blir mörkt, blött, tråkigt helt enkelt enligt dom, och många människor blir deprimerade på hösten. För mig är det tvärtom. Jag älskar hösten, och tycket att september har varit lite väl varm. Jag vill ha klar, krispig luft, få ta på mig stickade tröjor och kängor på fötterna, svepa in mig i en filt med ulltofflor på fötterna och njuta :)
None None

2014-09-16 @ 18:19:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0