Tiny house

Efter en skön helg i Skåne med ett par väninnor har jag återigen landat i vardagen hemma.  Vi lagade god och billig mat hemma fredag och lördag kväll för att sedan lyxa till det lite med brunch på Ystad Saltsjöbad. Precis den typen av ekonomisk mix jag gillar :)
 
 
 
Jag tycker om mitt lilla hus, och varje gång jag är där slås jag av hur mycket funktion jag ändå har på dessa 60 kvm. Jag har mycket förvaring, egentligen mer än vad jag behöver för flera av dem är tomma tex hela lådraden i köket är i stort sett tom, så den har jag tänkt ta bort och sätta in en liten diskmaskin istället.
 
 
 
Ibland tycker jag om att stå i köket och diska tallrik efter tallrik, men ibland är det ganska skönt att bara sätta på diskmaskinen och låta den göra jobbet. Och tro det eller ej, men med moderna maskiner med bästa miljöklass är det faktiskt mer miljövänligt att diska med maskin än för hand. När jag är i huset så inser jag ännu mer vad lite saker man egentligen behöver för att klara vardagen. Jag har en garderob med lite kläder på plats, och de tar mig från skogspromenaden i våtmark en kall höstdag ena dagen, till en stadstur dagen därpå. Den tar mig ut på en ridtur, till ett träningspass, en tur till simhallen för att sedan avsluta dagen på en restaurang. Hur mycket kläder behöver man egentligen?
 
 
I huset har jag en basgarderob bestående av ett par jeans, en långärmad skön blus, en stickad tröja, en underklänning, en stickad långtröja/klänning, en stickad långkofta, en sammetsklänning för ev festligheter, en tjock stickad polotröja för riktigt kalla dagar inomhus eller lagom kalla dagar utomhus, en svart v-ringad kortärmad t-shirt, en vit långärmad t-shirt, en tweedkavaj, ett par leggings, ett par svarta strumpbyxor, ett par gummistövlar, ett par Uggs, ett par svarta skor med klack, ett par jodhpursridskor som funkar både i stallet och till jeans, en fleecejacka, en väst och en vinterjacka. Detta tillsammans med ett underställ, ett par tjocka sjalar i olika färger, mössa och vantar kan jag ta mig runt med till alla olika tillfällen hela hösten och vintern.
 
 
När jag läser om tiny houses blir jag väldigt inspirerad att tänka till när det gäller vad jag egentligen behöver. Hur mycket yta behöver jag? Hur mycket förvaring? Hur mycket prylar? Inte så väldigt mycket blir svaret.
 
 
Här är en väldigt intressant artikel om tiny houses, eller att bo på liten yta. När jag var ung pratades det mycket om Compact living och jag hade en del böcker om det hemma (som numera har rensats ut :))
 
http://themindunleashed.org/2014/08/sell-crap-pay-debt-love-makes-possible.html?source=fb&subsource=20141017Generalfb03&utm_source=gpeace&utm_medium=fb&utm_campaign=20141017Generalfb03
 
 
Th17
 
 
TH18
 
 
TH19

Kommentarer
Postat av: Anna/notonmusic

Låter underbart med liten basgarderob! Vi har bott länge på liten yta med fyra barn, nu är de utflugna och lilla huset känns nästan stort!

2014-10-20 @ 22:45:29
URL: http://www.notonmusic.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0