Miljövänlig mat

Här kommer några enkla tips på hur du kan göra maten mer miljövänlig och samtidigt spara pengar. Win-win med andra ord :)
 
 
  • Ät mindre kött
  • Följ den svenska odlingssäsongen
  • Köp så närproducerat som möjligt
  • Köp ekologiskt
  • Ät upp det du har köpt hem
  • Undvik att ta bilen till affären
 
Själv kan jag pricka av flera av punkterna: jag köper numer i stort sett allt ekologiskt, jag äter vegetariskt minst fem dagar i veckan (ofta mer), jag försöker äta det som är i säsong (men köper också en del som inte är producerat i Sverige som tex ekologiska apelsiner från Spanien), jag kastar i stort sett ingenting utan använder allt jag köpt hem (tom stocken på broccolin).
 
 
Det jag däremot inte gör är att ta mig till affären på annat sätt än med bil, och då har jag ändå affären väldigt nära, men det är så mycket lättare att frakta hem det jag köpt i bilen än att bära tunga kassar eller vingla fram på cykeln.

Kommentarer
Postat av: PiaFia

Hej! Jag kör en vecka med inspiration från dig. Denna vecka planerar jag att inte köpa någonting utan göra mat på det jag har.Roligt och smart på många sätt!

Svar: Ja, det kan vara en kreativ utmaning, men väldigt roligt. Man upptäcker lätt nya smakkombinationer och nytt sätt att tänka kring mat. Jag var på en intressant föreläsning för ett par veckor sedan. Det var på Gunnebo Slott där de också serverar mat, ekologisk, närproducerad och i säsong. Vårvintern är då den svårast tiden i Sverige då det inte finns så mycket mer än rotfrukter och kål som är närproducerat och i säsong. Han menade på att det var en stor utmaning för dem i köket att använda dessa begränsade råvaror och göra en lunchmeny varje dag som var varierad och lockande. Man kan använda rotfrukter på många nya sätt, enligt honom :) Skriv gärna igen sen hur din vecka har varit och vad det blev av det. om du vill får du gärna skriva ett gästblogginlägg. Maila mig isåfall på [email protected]
None None

2014-10-14 @ 16:56:45
Postat av: Birgit Ståhl

Tar efter dej små steg i taget.

Svar: Vad bra :) Det är ju så man gör all långvarig förändring om man vill ha hållbarhet i det. Pratade med en väninna om det i helgen, hur jag förändrat en liten sak i taget och nu när jag ser i backspegeln har jag faktiskt förändrat rätt så mycket mot hur det var för två år sedan. Lycka till!
None None

2014-10-14 @ 18:30:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0