Behov eller begär?

Idag läste jag ett så bra inlägg på en av mina favoritbloggar när det gäller att leva ett enklare liv. Maria Österåker skriver bloggen Lev mer på mindre, och har också skrivit en bok med samma namn som jag läst ett par gånger. Hon är en stor inspirationskälla när det gäller att hitta andra sätt att leva än det "vanliga".
 
 
Idag har hon skrivit ett inlägg om behov eller begär som du kan läsa här http://levmerpamindre.blogspot.se/2014/10/behov-och-begar.html#comment-form
 
 
Ja, hur ofta är det vi konsumerar någonting utifrån faktiska behov, och som inte grundar sig i begär efter något? Jag la undan en kavaj i en affär häromdagen för jag tyckte den var så snygg och jag har inte köpt något nytt till mig själv på länge. Den var i en stil jag vill utveckla mer, men när jag kom hem insåg jag att de hundralapparna kavajen kostade kunde jag använda till något annat istället. Något jag faktiskt BEHÖVDE. Så det blev ingen kavaj för mig. Så tänker jag rätt så ofta numera, vilket innebär att jag handlar väldigt lite saker.
 
 
Det jag lägger mina pengar på nu är mat och upplevelser/nöjen. Men även där har jag börjat väga kostnaden mot vad jag faktiskt får ut av det. Är det värt 700 kronor för en konsert? Är det värt 150 kronor att gå på en mässa? Är det värt 200 kr för att köpa en ekologisk kyckling? Kan jag få ut samma effekt, dvs glädje på något annat sätt?
 
 
Vad säger ni om begär kontra behov?

Kommentarer
Postat av: PiaFia

Ibland eller ganska ofta är det ju något som hjärnan bestämt att vi vill ha. Då tror vi det och blir ofta lurade om vi inte tänker efter innan vi köper. Man kan tjäna mycket pengar på att tänka efter och ifrågasätta om jag verkligen behöver detta. Ibland så upplever jag att om jag tänker efter så kanske jag hittar en lösning som jag kanske till och med har hemma :)

Svar: Ja, en av de viktigast faktorerna när man ska köpa något är ju faktiskt tid. Tid att tänka över, tid att låte den första entusiasmen lägga sig och sen klarare kunna se om det faktiskt finns ett behov eller om det är ett, övergående, begär.
None None

2014-10-07 @ 15:47:06
Postat av: Hanna

Det är stor skillnad på "vill ha " och "behöver". Däremellan finns en gråzon... Håller med föregående inlägg om att man om man väntar och tänker efter lite, ofta hittar en egen lösning som inkluderar något man redan har hemma som kan göras om eller fungera i ett annat sammanhang. Det är en riktig tillfredsställelse när det händer.

Det är väldigt lätt att handla något som tröst. Precis som att det är lätt att äta något som tröst. Det är nog det många människor i vår tid ägnar sig åt. Shoppar för att trösta sig för att de jobbar så mycket och känner sig olyckliga.

Några tankar från mig...

/Hanna i Norrköping

Svar: Jag tror du slår huvudet på spiken där. Jag tror också mycket av shoppingen idag är en kompensation för något annat som man saknar i livet. Tröst, belöning, identitet - många olika saker.Visst är det härligt att hitta nya användingsområden för de sakerna man redan har. Antingen bara en ny plats och använda sen sak på ett helt nytt sätt, eller utgå från det man har, göra om, sy om, snickra, ändra - om man är lite händig vill säga :) Har du bra tips och ideér på nya användingsområden får du gärna skriva ett gästinlägg. Maila mig isåfall på [email protected]
None None

2014-10-08 @ 21:39:53
Postat av: Anki

Behov, begär? Begär, behov? Ja, vilken bra fråga att ställa sig. Inser mer och mer att begär blir svaret de flesta gångerna. Att tänka: Jag behöver jobba så här många timmar för att kunna köpa den här nya soffan t.ex. är bra. Tack!

Svar: Ja visst är det ett bra mått att använda. Hur många timmar behöver jag jobba för att tjäna in pengarna denna sak kostar mig? Är det värt det? Som att tex behöva jobba "gratis" i flera månader för att köpa en ny bil. Och det är i ärlighetens namn inte så många inköp idag som faller under rubriken behov hos de allra flesta. Våra begär styr oss i ganska hög grad
None None

2014-10-09 @ 14:45:49
URL: http://www.xn--kldgalen-1za.se
Postat av: Ann

Vilket intressant tänkande! Och gränsen kan vara svår att dra. Jag behöver inget, men har ändå köpt en del grejer på senaste tiden.
En röd matta trots att jag hade en vit. Men ÅH vad bra jag mår i det varma, röda! Och gardinerna som var ett felköp för 5 år sedan, och legat i garderoben, kom nu till användning.
Och de tre plaggen jag köpte för att det var 40% på ett (!) av dem, få mig också att må bra för jag mår bra när jag känner mig fin och blir deppig och svag när jag känner mig ful.
Har ett ytterst spartanskt hem, så mattan är OK, men kläderna behöver jag egentligen inte. Har redan för mycket. Men jag är jätteglad över dem! Så behov eller begär? Begär naturligtvis - jag köper mig välmående. Frågan är då - finns det andra sätt än (kläd)köp att få det välmående jag behöver? Och då är man nog nåt viktigt på spåret.

Svar: Jätteviktiga frågor du tar upp Ann. Köper vi oss välmående? Ja, i väldigt stor utsträckning tror jag att vi gör det i hela västvärlden. Men vad behövs då för att vi ska må bra? Jag kan också må bra av ett nytt inköp, tex sitter jag här vid datorn nu i en helt nyinköpt ullkofta som jag köpte på Erikshjälpen igår när jag var och lämnade en kasse med grejer. Den gör mig glad. Varför? Jo, både för att jag tyckte jag gjorde ett sådant fynd som bara betalade 70 kr för den. Jag tycker den är fin och passar in i min garderob. Den är varm och mysig och jag slipper sitta och frysa när jag jobbar. Fyllde den ett behov? Ja, det gjorde den ju på ett sätt, men frågan man kan ställa sig är då. Hade jag inget annat som kunde fylla samma behov? Och om jag ska vara helt ärlig så har jag ju fler ylletröjor, så egentligen behövde jag inte en till. Men jag tyckte bättre om den här än några andra jag redan hade, så nu är det nog dags för dem att få lämna garderoben för gott.Men tillbaka till ursprungsfrågan - finns det andra sätt att få det välmående man behöver utan att köpa? Ja, det finns ju massor med saker att göra, som är helt gratis, som ger mig väldigt stort välmående. För min del kan tex gosa med mina katter vara en sak, promenera i skogen och njuta av höstens färger och klara luft en annan sak, sitta länge och fika och prata om allt möjligt med en kompis en annan sak. Sen finns det saker som ger mig ett stort välmående, men som kostar pengar. Då köper jag en upplevelse tex ett spabesök, en teaterupplevelse, inträde till något jag tycker är kul. Men klädinköpen är numera väldigt sällan och nästan aldrig helt nya köp. Jag njuter av att fynda det jag behöver, och begär, second hand och samtidigt få en tillfredsställese av att jag gör ett fynd rent ekonomiskt sett, och är miljövänlig samtidigt. Det ger mig välmående :)
None None

2014-10-09 @ 21:50:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0