Vegetariska tips

Ni är flera som efterlyst mer vegetariska recept på bloggen, och tips på bra mat. För snart två år sedan bestämde dottern och jag oss för att lägga om vår kost. Numera äter vi en kost som är inspirerad av GI, men som egentligen inte tillhör någon speciellt diet eller kosthållning. Vi väljer i stort sett allt ekologiskt, för de mesta vegetariskt och så lite socker som möjligt, utan att vara fanatisk.
 
 
Sen vi började äta på det sättet har jag gått ner 13 kilo, och både min kropp och min själ mår bra av denna kost. Jag äter sällan kött och när jag gör det köper jag bara ekologiskt kött, och mår bra av att veta att djuren har haft det bra. När det gäller fisk väljer jag ekologiskt odlad lax, eller annan MSC-certifierad fisk.
 
 
Det känns bra att  göra klimatsmarta val även när det gäller maten. Så här har jag ätit i helgen
 
 
 
Pajen är en lök- och tomatpaj som jag hittade recept på i Ulrika Davidssons senaste bok Hälsosam familj på 30 dagar.
 
 
 
Nu är jag ju rätt så dålig på att följa recept så jag gjorde om det efter vad jag hade hemma. Till degen tog jag 100 gram smör enligt receptet och 1 dl mandelmjöl, men kokosmjöl hade jag inte så jag tog 1½ dl dinkelmjöl istället. Följer man originalreceptet blir det en glutenfri rätt. . Honung hade jag inte hemma så den hoppade jag över, likaså oliver.  Jag hade däremot en bit purjo i kylen och lite paprika så det fick följa med istället. Åh gud så god denna pajen var!! Löken blir söt och god tillsammans med tomaterna, fetaosten ger en god sälta och så mandelsmaken både från mjölet och jag var nog mer generös med den flagade mandeln än Ulrika men jag tycker det är så gott med både smaken och krispigheten den ger.
 
 
 
En annan rätt jag har ätit i helgen är denna varma sallad. Som grund kokar jag lite matvete (denna gången uppblandat med lite fullkornsbulgur för att göra slut på den kartongen). Sen kokar jag rödbetor, hackar ett syrligt grönt äpple och blandar i de grönsaker jag har hemma. Vanligtvis brukar jag ha spenat i, men det fanns inte hemma och jag hade ingen lust att åka till affären bara för det, så det blev haricot verts istället. Sen toppar jag allt med bitar av chevré. Ibland rostar jag även lite solrosfrön och toppar med.
 
 
Två goda vegetariska rätter. För några år sedan tänkte jag att det skulle vara enformigt att vara vegetarian, men nu ser jag ju hur mycket man kan variera sin kost utan att äta kött, eller fisk. Jag äter soppa minst en gång  i veckan, och äter med en bit hemlagat bröd. Förra veckan blev det potatis- och purjolökssoppa. Denna veckan tror jag det blr två soppdagar - en linssoppa med krossade tomater och en morotssoppa med kokosmjölk, chili, ingefära, vitlök och lime som är helt gudomligt god

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så kul att läsa dina tips. Håller själv på att försöka öka andelen vegetarisk mat. Vi har egna ekologiska lamm, och maken jagar, så vi har tillgång till bra kött, men det känns ändå bra att inte äta kött varje dag.
Soppor är fantastisk mat som även resten av familjen accepterar!

Svar: Vad härligt att ha tillgång till bra kött så nära. En stor fördel med att äta vegetariskt är att det är lättare att bli mer självförsörjande, iallafall för mig som skulle ha svårt att slakta ett djur. Men dra upp grönsaker klarar jag :)
None None

2014-11-10 @ 21:44:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0