Klimatsmart konsumtion

Istället för att konsumera prylar gillar jag att konsumera upplevelser. Jag tycker det är en del av livets goda, ger mig njutning i stunden och bidrar starkt till mitt välmående.
 
 
Konsumtion av upplevelser kan tex vara att äta gott, gå på teater eller någon annan undehållning, men det kan också vara något som faktiskt rent konkret bidrar till min fysiska hälsa.
 
 
För några veckor sedan påminde min administratör på jobbet att jag inte använt friskvårdsbidraget för i år och at sista november var sista dagen. Synd att låta de pengarna bara försvinna tänkte jag och bokade in en massage på Ystad Saltsjöbad under höstlovet. Men där använde jag bara ca en tredjedel av de pengarna jag kan använda så idag hade jag bokat en massage på Hagabadet i Göteborg.
 
 
 
Åh vad jag njuter av massage. Både för att min kropp blir spänd i musklerna, speciellt runt axlarna och övre delen av ryggen av allt sittande vid datorn och massagen löser upp de knutorna, men också av själva beröringen. Att bli berörd gör ju att kroppen utsöndrar oxytocin, som är vårt måbrahormon, Speciellt skönt tycker jag att det är när de masserar fötterna och händerna. Jag antar att det beror på att vi har många nervändar just där och under fotsulorna har vi också flera punkter som är sammankopplade med andra delar av kroppen.
 
 
Varje gång jag unnar mig massage undrar jag varför jag inte gör det oftare? Detta är ju något jag skulle vilja göra mycket mer regelbundet, minst en gång i månaden. Så förutom att bli mer kulturell kommande år tror jag att jag skriver upp det på listan också. Om jag drar ner på andra onödiga saker, som jag tex gjort med inköp av nya kläder, kan jag istället lägga pengarna på något som faktiskt får mig att må bra. Nya kläder är roligt i stunden, men påverkar inte mitt välmående någon längre stund. Att lägga pengar på massage är också att investera i mig själv och min hälsa - precis som att kosta på mig ekologisk och KRAV-märkt mat.

Kommentarer
Postat av: PiaFia

Tänk vad massage är fantastiskt! Idag gjorde jag en tomat och lökpaj...det såg ju så himla gott ut!;)

Svar: Vad roligt! Jag tyckte den var jättegod och måste nog göra en snart igen. Idag har jag varit på dotterns praktikplats och ätit lunch: Rödbetsrisotto, purjolöksomelett med getost, rostad kålrot samt hasselnötsvinägrett
Tillbehör: Välj mellan: Rotsellerikrabbelur, Smörstekt torsk, Kokt sockersaltad fläskkarré
Jättegott, och inspirerande att man kan göra så mycket gott av grönsaker
None None

2014-11-12 @ 17:25:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0