Skolavslutning

Idag har det varit skolavslutning och dottern börjar 10 veckors välförtänt sommarlov. Många, sköna dagar av sol, bad, vila, skriva och bara vara. Hon har jobbat hårt hela läsåret och kan känna sig superstolt över sina betyg. 
 
 
 
13 stycken A, tre B med en tydlig smak av A och ett C. Ett riktigt toppenbetyg.
 
 
 
Och hon var fin som en prinsessa idag i sin vita spetsklänning från 50-talet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sen måste ju skolavslutningsdagen firas med en tårta - av det nyttigare slaget :)
 
 
 
Jag har gjort en raw food tårta. Själva botten har jag gjort genom att mixa cashewnötter och sen blanda med lite kokosolja och rapsolja för att få till en smet. Den har jag smaksatt med några droppar citronsaft. Tryck ut den i en form med avtagbar kant och ställ den kallt medan resten av tårtan förbereds.
 
 
Ovanpå har jag en chokladmousse gjord på avokado. Ta två mogna avokado och mixa dem till en slät puré. Ta 1 dl kakao (av bra sort och helst ekologisk), 1 dl vätska av något slag (kan vara krämig kokosmjölk, grädde, mjölk eller juice). Ta 3-4 msk honung för att få moussen lite sötare och smaksätt med lite vaniljpulver. Smeta ut moussen över botten och ställ sedan kallt igen en stund (jag lät den stå i frysen ca 20 min).
 
 
Dekorera sedan med färsk frukt eller bär efter säsong. Idag blev det jordgubbar och hallon. Grymt gott!

 
 
 
 
Sen smakar den godast att njuta av utomhus i solen med ett glas kall rabarbersaft.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0