Vegetarisk pasta

Ett av vår famljs favoritrecept är vegetarisk lasagne som vi gör ganska ofta. Receptet är enkelt, men åh vad gott det blir.
 
 
Hacka en lök och stek det i lite rapsolja men bara så den blir blank. Hacka en stor squash och stek den med löken. Hacka någon god svamp, vi brukar ta ekologisk skogschampinjon och låt den steka med. Under tiden strimlar du en burk soltorkade tomater och häller i pannan. Pressa några vitlöksklyftor. Avsluta med en rejäl näve, ett par hundra gram, babyspenat. Lägg på ett lock och låt allt koka ihop. Under tiden gör du en god ostsås av mjök, mjöl och riven parmesanost. Sen varvar jag färska lasagneplattor med grönsaksröran och ostsåsen för att till sist toppa med mer riven parmesan. In med lasagnen i ugnen, 225 grader i 20-30 min.
 
 
Till detta brukar vi servera en supergod rökt tomatsås som jag hittade i Smultrongårdens kokbok. Vi brukar höfta till lite när det gäller blandningen, men i originalreceptet är det 1 flaska chilisås, 1 dl sweet chilisås, 2 tsk sambal oelek, ½ tsk liquid smoke, 2 pressade vitlöksklyftor, 1 msk Worchestersås. Vi har gjort denna sås med lite olika blandningar och i olika mängd och den blir alltid supergod. Gott även som barbecuesås till grillat.
 
 
På Underbara Claras blogg hittade jag ett recept på vegetarisk ravioli som jag ska testa. Du hittar det här http://www.underbaraclaras.com/claras-recept/vegetarisk-ravioli/

Kommentarer
Postat av: GladiGrönt

Den rökta tomatssåsen verkar spännande, och linssoppa är både god och billig. På min blogg har jag också en bra variant www.gladigront.se. Hälsningar Monica

Svar: Vad bra! Då ska jag kika in och lägga flera spännande recept till min samling. Alltid välkommet med ny inspiration :)
None None

2014-01-06 @ 22:48:15
URL: http://gladigront.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0