Lånefällan?

Flera bloggar jag läser som handlar om att leva ett enklare liv har aktivt arbetat för att bli skuldfria. Att betala av sina lån och kontokrediter och därmed få mindre fasta kostnader varje månad ger en större frihet. Ju mindre pengar som behövs för att klara av vardagslivet, desto större frihet har man att välja hur mycket man vill arbeta. Det säger sig själv att om man har fasta kostnader på 20.000 kr per månad måste man arbeta mer för att kunna betala detta än vad man behöver göra om man bara har kostnader på 10.000 kr varje månad.
 
 
Att bli helt skuldri kanske känns som en utopi. Då kan man istället fundera på vilka saker är det ok att låna pengar till. Många listar dessa tre saker som ok att låna till.
 
 
1. Boendet. Att köpa ett boende helt kontant är för många omöjligt i stora delar av landet då bostadspriserna känns helt astrnomiska. I Göteborgsområdet är det svårt att hitta ett hus för under två miljoner kronor. Det man kan fundera på är om man kan tänka sig att bo i en annan del av landet. Var är bostadspriserna låga? Karin Lilja, som skrivit boken  Växla ner! : 77 sätt att leva bättre på mindre köpte ett hus i Höör för där var priserna bättre än i Malmö. Hur mycket av den disponibla inkomsten är ok att lägga på boendet? En del ekonomier säger att 30 % är en rimlig summa.
 
 
2. Utbildning. Att gå en lång utbildning som jag har gjort generar också stora studielån. CSN har visserligen ganska bra villkor på sina lån, då räntorna är låga. Å andra sidan är inte räntan avdragsgill. Om man har möjlighet att studera utan att ta lån är det naturligtvis bra, men för många är det svårt. För min del, som ensamstående med barn, fanns det inga andra alternativ till att låna. Jag tycker det var värt det, men jag betalar ca 1500 kr per månad och kommer göra det i många, många år framöver.
 
 
3. Bilen. Många tycker det känns ok att låna pengar för att köpa bil. Jag har också gjort det. Men egentligen tänker jag att bilen är en sådan sak som man skulle kunna spara ihop pengar till. Det beror visserligen på vilken bil man vill ha. Jag har inte köpt en bil som kostade flera hundratusen kronor, utan min lilla miljöbil kostade 90.000 kr, och så fick jag tillbaka 10.000 kronor i miljöbilspremie.
 
 
 
 
 
Att däremot låna pengar till konsumtion, eller kanske till en resa, kan kännas ok när man gör det - men hur roligt är det att behöva betala flera hundralappar, kanske tusenlappar, varje månad i flera år för att betala för något som man knappt ens minns längre?
 
 
Vilka saker tycker du är ok att låna till?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0