Höstrusk

Denna Trettondag bjuder på ett riktigt höstrusk här i Göteborg. Det blåser, regnar och vi har inte riktigt sett ljuset på hela dagen.
 
 
En sådan dag passar perfekt för innemys. Vi har bunkrat upp i soffan med sköna ylleplädar, böcker, tidningar och dator.
 
 
I köket står ett morotsbröd på jäsning och till middag idag blir det linssoppa.
 
 
 
Här är alla ingredienser som behövs, plus buljongtärningarna som jag glömde plocka fram :)
 
 
Recept
 
Linssoppa
1 gul lök
1 msk olja
1 l buljong
2 dl röda linser
2 tsk rökt paprika
2 lagerblad
1 förpackning krossade tomater
1-2 vitlöksklyftor
½ msk balsamvinäger
 
Koka 10-15 minuter och smaksätt med vinägern, salt, peppar, ev chili, basilika och timjan
 
 
Morotsbröd
5 dl mjölk
50 g jäst
25 g rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 msk honung
3 dl rivna morötter
13 dl mjöl (jag använder rågmjöl och dinkelmjöl)
 
1 ägg
solroskärnor
 
Blanda alla ingredienser och grädda bröden (receptet räcker till tre stora runda bröd) i 225 grader i 10-15 min
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Julen har städats bort, men några julsaker får fortsätta att lysa upp våra mörka dagar ett bra tag till. När granen togs bort blev det väldigt mörkt i hörnet, så jag lät själva ljusslingan vara kvar och virade den runt en piedestal i smide.
 
 
 
Jag funderar på att vira tunt, vitt tyg runt och göra en ljusinstallation. Vi har också kvar ljusslingor runt fönstren, plus massor av levande ljus. När det är grått och regnar hela dagarna, så att det knappt är något dagsljus ens mitt på dagen måste jag jobba med ljus på alla sätt inomhus istället.
 

Kommentarer
Postat av: Linn

Vad gott det låter. Har du tid och lust att dela med dig av recepten på morotsbrödet och linssoppan?

2014-01-06 @ 18:45:17
URL: http://linnidag.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0