Ny inspiration

Nu är semestern slut. Sex och en halv vecka har jag tillbringat i vårt hus på landet. Tillvaron har varit randig, vilket för mig innebär att jag har varvat dagar då jag bara har varit i huset, legat i trädgården och haft det skönt för att nästa dag åka iväg på utflykt någonstans i närområdet.
 
 
Tillvaron har varit randig också på så sätt att jag har blandat aktiva dagar då jag har grävt, rensat, sågat, tagit bort buskar och varit aktiv med dagar då jag bara har såsat runt, legat och läst en bok, sett en filmm klappat katter, tagit en lugn promenad osv. Och för mig har det varit en perfekt semester.
 
 
På Österlen har jag också hittat två nya inspirationskällor när det gäller att leva ett enklare liv med en miljövänlig inriktning. Ett ställe heter Ecotopia. Ni hittar deras hemsida här http://www.ecotopia.se/sv/. Väldigt trevliga och inspirerande människor som driver detta ställe, som de beskriver som ett kunskapscenter för medskapande av en hållbar framtid. På den guidade visningen berättade de om sin vision om att bli självförsörjande och leva ett ekologiskt liv rakt igen. Ekologiskt bygge, kretslopp, odlingar, bin, vatten, energi mm mm. Så intressant så jag tänker fortsätta att lära mig mer. Snart har de en föreläsning och workshop om hur man anlägger en skogsträdgård, som beskrivs så här:
 
 
Skogsträdgården som på liten yta producera allt som är livsviktigt: Livsmedel, foder till djuren, medicin, energived och byggmaterial. Den är central inom permakulturen just för att den på en liten yta kan skapa mycket att äta i ett ekosystem som är i balans samtidigt som den ökar den biologiska mångfalden. I skogsträdgården odlar du frukt- och nötträd, träd för bygge, ved att elda med, bärbuskar, örter, grönsaker och kryddor. Husdjur som kor, höns, pärlhöns, getter etc. integreras i systemet som är tredimensionellt. Det är anlagt i olika våningar eller på olika nivåer.  Tyngdpunkten läggs på fleråriga frukter och extensiva ettåriga grönsaker.
 
 
Ett annat mycket inspirerande besök gjorde vi en dag på Mandelmanns Trädgårdar. Vilket underbart ställe, Odlingar, djur, beteshagar, fantastiskt landskap, god vegetarisk mat - ja skönt för alla sinnen.
 
 
 
Gustav och Marie Mandelmann i Rörum har också skrivit en bok som heter Självhushållning på Djupadal som är intressant läsning för alla självhushållaraspiranter.
 
 
 
 
Att jag vill bo på landet med milsvid utsikt, odla grönsaker och ha djur är något som har blivit ännu tydligare. Det ska bli spännande att följa livet på landet vid alla årstider.
 
 
Trots att jag hade med mig den stora systemkameran blev det inte mycket fotograferat alls. Några dåliga mobilbilder blev det dock :)
 
 
Så här ser utsikten ut från min trädgård
 
 
 
 
Odlingsbäddarna, som i år inte har fått så mycket planterat då vi fick tillträde mitt i sommaren. Att hänga tvätt utomhus är en sådan skön vardagslyx tycker jag
 
 
 
 
Även katterna har njutit i fulla drag av lantlivet
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Irene

Kul att Du är tillbaka!
Härligt för katterna ( också ;-) ) ser det ut där vid huset :-)

2014-08-20 @ 13:45:00
URL: http://www.wangborgshem.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0