Behovspyramiden

Global change starts locally!
 
Som psykolog är jag ju väl bekant med Maslows behovstrappa. Men denna pyramid gillar jag verkligen. Detta är ju en grundpelari i att leva ett enklare, och samtidigt mer miljövänligt liv.
 
 
Innan du köper något nytt kolla först vad du redan har!! Jag har både hört, och sett människor som har flerdubbelt av många saker av den enkla anledningen att de har så rörigt, och dålig koll, så de vet inte VAD de har och inte VAR de har sina saker. Att ge varje sak en speciell plats är ett enkelt sätt att råda bot på det.
 
 
Om du har behov av något, som du inte redan har hemma, borde det första steget vara att se om du kan låna det av någon annan. Detta är speciellt applicerbart på saker du inte använder så ofta. Måste du äga en egen högtryckstvätt för att tvätta altangolvet en gång om året? Saker man användet ofta brukar vara enklast, och smidigast, att ha nära. Jag skulle tex ha svårt att inte ha en egen dammsugare. Den använder jag relativt ofta (även om jag faktiskt föredrar att sopa golven ett par gånger om dagen, vilket gör att jag inte behöver dammsuga så ofta).
 
 
Att byta saker med varandra är vi överlag lite dåliga på, men för mig är det ett ganska svårt steg, för det förutsätter att jag har något som du behöver, samtidigt som du har något som jag behöver. Det brukar sällan sammanfalla. Däremot gillar jag sådana saker som tex klädbytardagar där jag lämnar in de saker jag inte vill ha längre, precis som flera stycken andra gör. Sedan kan jag välja där om det är något jag behöver. Jag gillar även bokbytarklubbar som bygger på samma princip. Då behöver inte dina och mina behov matchas mot varandra, utan vi är en större grupp som byter saker med varandra.
 
 
Loppisar gillar jag. Där finns det många saker som är både billigt och unikt. Att tillverka egna saker är jag lite dålig på, men vill gärna bli bättre. Jag blir imponerad när jag tex ser Sommar med Ernst där de själva tillverkar mycket av det de använder. Här behöver jag bli bättre och det handlar framförallt om att lära mig. Mitt nästa projekt blir att sticka ett par benvärmare och en väst jag såg i tygaffären. Jag har inte stickat något sen jag var tonåring, men jag känner att det är en avkopplande hobby (tror jag iallafall :))
 
 
Först som sista steg, högst upp i toppen, kommer att köpa något nytillverkat i affären.
 
 
Vad gillar ni pyramiden?

Kommentarer
Postat av: Birgit Ståhl

Hejsan!
Jag är 62 år o när jag bodde hemma hos mina föräldrar
levde vi efter behovspyramiden o så gjorde alla på "landet"då.
Jag tror att detta köpsamhället inte började förrän efter 85-90 talet.
Jag uppskattar att läsa din blogg o har saknat den i sommar
du har mycket kloka saker att blogga om .
V.H Birgit.

Svar: Tack för dina vänliga ord. Skönt att vara tillbaka i bloggen igen, men det har också varit väldigt skönt att bara vara hela sommaren. Strosa runt på landet och låta dagarna komma och gå utan några måsten och utan något särskilt att göra.Visst är det sorgligt att vår moderna livsstil har fått oss att glömma bort sådant som var en självklarhet för några generationer sedan.
None None

2014-08-26 @ 15:37:08
Postat av: PiaFia

Hej! Åh den behovs pyramiden gillar jag! Herre gud de flesta människor i väst drunknar ju redan i prylar ;)

Svar: Ja, visst är det absurt hur mycket prylar vi har. Jag blir lite lätt illamående numer när jag går in i affärer eller går på stan. Det är så sjukt mycket saker överallt
None None

2014-08-26 @ 17:13:46
Postat av: Ensamman mamman

Kanon! Och med dina kommentarer så bra att jag delar. Ha en fin dag!

Svar: Detsamma! Visst är det så självklart när man väl tänker efter
None None


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0