Tid....eller pengar?

 
Clara skriver mycket bra om att köpa sig tid här http://blogg.amelia.se/underbaraclara/2014/04/11/kop-tid-for-pengarna/#comment-section
 
 
Vad är viktigast - tid eller pengar? Många säger att familjen, och att tillbringa tid med dem är det som är viktigast. Varför är det då såpass få som då också gör det valet? Som köper sig mer tid tillsammans, genom att avstår från att köpa prylar och därmed klara sig med mindre pengar, vilket gör det ekonomiskt möjligt att arbeta mindre. Och genom att arbeta mindre frigöra mer tid till att vara tillsammans.
 
 
Ekvationen är egentligen rätt enkel, och jag har skrivit om det här förut. Just nu kommer jag ha lite större utgifter än normalt med både lägenheten och huset, men när jag flyttar till huset permanent kommer jag bo billigt, Då har jag tänkt minska min arbetstid ännu mer, från 80 % till 60 %.
 
 
Vad är du beredd att välja bort för att köpa dig mer tid?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jaah ibland väljer livet åt en ..Vårt yngsta barn har ett funktionshinder som har gjort att vårt yrkesliv blev annorlunda Jag valde att vara tjänst ledig i många år dels för det praktiska runt vårt barn. Och av detta faktum blev den tillsyn av vårt barn (närvaro) även närvaro för de övriga i familjen .Och kraft kvar till mig själv Vet inte im det är det valet som räddat mig från den sk väggen Känner att både jobb och ansvar och tid till allt praktisk och känslomässigt i denna mitt livs situation. I nu läget efter många år har jag valt deltid vi är ju liksom vana att leva ekonomiskt på den nivån. Samtidigt finns behovet för vår yngsta kvar även som tonåring men inte lika intensiv i nuläget Detta var min orsak ...

Svar: Visst är det så att ibland är det inte man själv som väljer fullt ut, utan livet serverar olika överraskningar, som det bara är för oss att förhålla oss till. Livet kan bli annorlunda än vad vi först hade tänkt. Inte sämre, men annorlunda.Och hur vi förhåller oss till det som livet ger, där har vi vårt val. Vi kan välja att se det jobbiga och svåra, eller vi kan välja som du verkar ha gjort hur vi kan använda det som livet väljer åt oss till något positivt. I ert fall en större närvaro och samvaro med varandra. Att ha tid och energi kvar till sig själv också. Jag är glad att du delade med dig av din historia. Våra livsöden ser olika ut, och vi har olika saker som vi får förhålla oss till, men din historia visar också att vi har alltid ett eget val, och det går alltid att hitta det positiva som alla överraskningar ändå för med sig.
None None

2014-04-12 @ 08:34:11
Postat av: Lotta

Har följt din blogg ett tag och gillar allt!Tycker du gör kloka val.Hoppas att jag inte låter negativ och avundsjuk nu men...Jag förstår inte riktigt hur du får ihop ditt liv rent ekonomiskt.
Jobba deltid och köpa sommarhus i Skåne.Jag lever ett enkelt liv och är bra på att spara.Men jag får inget lån till en bostadsrätt med uteplats här utanför Göteborg...trots kontantinsats.Har nog några tusen mindre än dej i lön.Nyfiken på hur du löst detta.Önskar er verkligen allt gott och en underbar tid i ert hus!Lotta

Svar: Ja Lotta det är fler som har frågat om min ekonomi i tidigare kommentar. Jag tänkte återkomma om det i ett inlägg längre fram och visa en del :)
None None

2014-04-12 @ 09:15:12
Postat av: PiaFia

Jaa funderar mycket på detta. Hur vi/jag ska göra. Jag skulle vilja gå ner i tid men jag och min man är inte riktigt ense han gillar att spendera och jag vill spara mera ;) återstår att se .

Svar: Det kan vara svår när man är två och drar åt olika håll. Jag håller tummarna för dig :)
None None

2014-04-12 @ 13:48:38
Postat av: Carina S

Ja, vad är viktigast.Båda är ju viktiga.Har du inga pengar så får du göra som så många andra nuförtiden Tigga.?Tiggare har förmodligen massor av tid men till vilken nytta.Dessutom blir deras tid bunden eftersom de försöker skaffa pengar på sin lediga tid.Sedan finns de personer som jobbar dygnet runt för att de tror att de måste.Men de flesta av oss behöver inte jobba så mycket.Det handlar om att avsätta en viss tid till planering.Dvs det finns mycket att spara in på.Tex.Byta tjänster med varandra,bli medlem i hemsidor där folk skänker bort prylar,använda sig av bilpooler,resa under lågsäsong och med god framförhållning,lära sig att ta tillvara på sin mat,vi slänger mycket i onödan,Att investera i tex bostad där man kan ha uthyrning kan bekosta en del av amorteringen mm.Det finns hur mycket som helst att spara pengar på endast fantasin sätter gränser.

Svar: Visst är det så Carina :) Använd fantasin så kommer det ploppa upp massor av olika möjligheter. Och det är viktigt att hitta en balans mellan allt i livet. Men det går faktiskt att både ha mycket tid och mycket pengar ;)
None None

2014-04-12 @ 22:08:54
Postat av: jeanette sandelin

Tiden är både rättvis och gratis :)
Det finns mängder med timmar åt oss alla. Livet är fullt av dagar i frihet och veckor av ledighet.
NJUT <3

2014-04-13 @ 06:29:50
URL: http://litenbruksort.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0