Simple living

Jag tycker det är så härligt att läsa inspirerande historier om hur människor har valt att leva ett enklare liv. Ett liv med mindre prylar, på mindre yta som kostar mindre.
 
 
Titta på dessa fantastiska bilder!
 
https://homes.yahoo.com/photos/architect-s-big-idea-tiny-11-000-house-slideshow/
 
 

Macy Miller hade en STOR dröm om ett litet hus. Hon hade alltid velat ha ett eget hus, men tanken på bolån äcklade henne efter att ha förlorat sitt förra hus till banken efter en skilsmässa. Så hon valde en annan väg, att bygga ett litet men vackert hus.

Två år tog det att bygga hennes hus på lite över 18 kvadratmeter efter sin vanliga arbetstid, och när man ser resultatet är det svårt att inte vara avundsjuk. Det bästa? Det kostade bara 70,000 kronor att bygga, och nu har hon inte mer än 600 kronor i räkningar varje månad (inklusive mobilräkningen!).

 

Ett litet miljövänligt hus byggt på en vagn så det är lätt att flytta om man vill bo någon annanstans. På frågan om det är något hon saknar mot att bo i ett normalstort hus, svarar hon:

 

Ett badkar! Jag badar sällan men det kommer säkert bli kvällar när jag saknar det alternative… men med alla pengar jag sparar kommer jag kunna ta in på hotell med bubbelbadkar!

 

Detta är ytterligare ett utmärkt exempel på hur man kan leva gott, men samtidigt billigt. Vi har en bra boendestandard i Sverige, och många bor mycket större än vad de egentligen behöver. Jag kan bara se på vår lägenhet som jag har älskat så mycket i många år (bott här i 14 år) men jag ser ju också att ju större dottern är, desto mindre yta behöver vi! Hennes rum används nästan aldrig annat än att hon sover där när hon är hos mig, vilket är varannan vecka. Resten av tiden stor rummet, ca 18 kvm, bara tomt. Vi har en stor hall, vilket i och för sig är skönt för det är rymligt och luftigt, men fullt så stort behöver vi inte. Jag skulle kunna ta bort hälften av hallen, eller mer, och fortfarande ha bra med yta. Ja, vi skulle kunna minska vår boendeyta med 25-30 kvm utan att det skulle påverka oss något alls. Vi bor på 72 kvm idag. Så länge vi har varsin sovplats, plats för en större soffa där vi kan ligga och läsa, surfa, titta på TV tillsammans, ett kök med matplats så räcker det. Även vårt badrum är större än nödvändigt. Vi har ett badkar, men ingen av oss badar, så det hade räckt med en duschhörna.

Hur litet skulle du kunna bo, utan att det skulle bli obekvämt?

 

 

 

 
 
 
 
 
Architect’s big idea: Tiny, $11,000 house
 
 
Architect’s big idea: Tiny, $11,000 house Architect’s big idea: Tiny, $11,000 house
 
Architect’s big idea: Tiny, $11,000 house
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0