Höst...eller sommar?

Ja, den frågan har vi kunnat ställa oss här i Göteborg senaste veckan. Solen har strålat från en klarblå himmel och igår hade vi 24,5 grader!
 
 
Så samtidigt som vi njuter av den kvardröjande sommarvärmen så säger almanackan att det är höst och många olika höstaktiviteter drar igång.
 
 
Igår kväll åkte dottern och jag in till stan för att äta middag på en uteservering någonstans. Hela stan kokade av människor som precis som vi njöt av värmen. Chalmerister var ute med alla nya studenter på nollning. Efter middagen kollade vi in Kulturnatta i Mölndal, som är i början av september varje år. Jag har aldrig varit på det tidigare, då det inte har lockat mig i regn och kyla, men i år var det helt underbart. Vi strosade runt i ett par timmar, kollade på konst, lyssnade på olika sångframföranden, handlade surdegsbaguetter (som vi hoppas ska påminna om dem vi åt i Frankrike).
 
 
 
Själva inramningen av kvällen var helt fantastisk, men det jag tar med mig mest från kvällen var en härlig kväll med dottern där vi kunde mötas i många intressanta samtal om allt möjligt, både viktiga personliga saker och stora globala frågor.
 
 
Ni som har följt min blogg ett tag vet ju att vi under det senaste året har blivit mycket intresserade av mat, nyttig mat och blivit mer medvetna om vad det egentligen är vi äter.
 
 
I helgen är det två intressanta ekoevent som jag hoppas hinna med båda två. På Gunnebo Slott har de ekologisk matmarknad, Jordens mat, där lokala producenter presenterar sina produkter, det lagas mat, pratas om mat och brukar vara väldigt mysigt.
 
 
 
 
På Bjäre har de i helgen Ekorundan där man kan få guidade visningar på fyra gårdar där de presenterar sitt ekologiska jordbruk. Där vill jag besöka minst två ställen.
 
 
 Bäckdalens handelsträdgård som jag tycker är supermysigt, med ett medelhavsinspirerat trädgårdscafé och flera växthus där de odlar kryddor, tomater och mycket annat.
 
 
Och så är jag intresserad av att gå med på en guidad visning på Bjäre Rödkulla, delvis på den underbara naturen där kossorna går och betar. En väldigt vacker dalgång, med skönt rundade kullar. Där har djuren det bra och får leva ett naturligt liv. Sedan producerar dem själva både charkuterier och säljer på gården.
 
Omslagsbild
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0