Finns det måsten????

På bloggen Sätt stilen med Katharina Althin såg jag ett inlägg om måsten i garderoben. Jag tycker sådana listor kan vara intressanta att läsa för att se vad som räknas som klassiker, dvs kläder som håller för tidens tand och som är användbara år efter år efter år. Precis i linje med min tanke kring kläder. Jag försöker minska min garderob mer och mer, och bara fylla den med kläder jag älskar att använda, om och om igen. Däremot tycker jag inte om orden måsten!
 
 
 
 
Vad finns i min garderob?
 
 
1. V-ringad tröja          Har jag inte, men skulle vilja ha en i fin, neutral färg i bra kvalitet, gärna cashmere :)
2. Vit skjorta               Har jag inte. Har provat några stycken genom åren, men känner mig inte hemma i
3. Neutrala ballerinas   Brukar ha ett par svarta och ett par vita ballerina sommartid. Passar till allt :)
4. Fin topp                  Jag har flera fina toppar :)
5. Jeansskjorta            Har jag en från Lexington, som jag hittade second-hand
6. Axelbandslös klänning  Skulle jag inte sätta på mig. Känns inte bekvämt 
7. Stor sjal                  JA, jag älskar att svepa in mig i en sjal
8. Nättare halsband     Ja, det finns
9. Trenchcoat              Återigen en klassiker jag testat i olika varianter, men inte känt mig bekväm i
10. Den lilla svarta       Något jag saknar, och när jag hittar rätt modell kommer att köpa
11. Rött nagellack       Nej, nej, nej. Målar sällan naglarna och när jag gör det gillar jag andra färger
12. Cocktailring           Ja, men används aldrig
13. Weekendbag         Nej, men ytterligare en sak jag ska köpa, som även fungerar som träningsväska
14. Solglasögon          Jadå, ett par stycken
15. Capribyxor            Nej, gjort mig av med
16. Klassiska ridstövlar  Ja, till ridningen :) men gillar stilen även privat
17. Blåjeans               Ja, ett absolut basplagg
18. Färgglada ballerinas  Nej, bara i neutrala färger
19. Kuvertväska           Nej, gillar inte modellen
20. Solhatt                  Nej, passar inte i hatt, men tycker även det blir för varmt om huvudet
21. Parfym                  Ja, men använder mycket sällan
22. Armbandsur          Nej, har inget behov
23. Linne                    Ja, flera stycken då jag ofta har det under tunikor eller koftor
24. Flätat bälte           Nej, gillar släta skärp
25. Jeansshorts          Ja, gillar jeansshorts
26. Klassisk mörk kappa   Nej, men däremot en benvit
27. Fodralklänning      Nej, trivs inte i modellen
28. Svarta tajta jeans  Nej, gjort mig av med
29. Kort sommarkjol   Nej, gjort mig av med alla kjolar
30. Pennkjol              Nej, en modell jag inte trivs i
31. Handväska           Ja, en svart som funkar till allt
32. Gummistövlar       Ja, mina svarta Hunter
33. Maffigt halsband   Ja, gillar halsband som syns 
34. Leopardmönstrade skor  Nej, köpte ett par en gång men gjort mig av med
35. Cardigan              Ja, ett användbart plagg
36. Fint bälte             Ja, har samma bälta till allt
37. Neutrala klackar   Ja, ett par svarta
38. Mörk topp            Ja
39. Vit topp               Ja
40. Kavaj                  Ja, men används så sällan så kan rensas bort
41. Randig topp         Nej, har rensats bort
42. Paraply               Ja, men vill även ha en snygg regnkappa
43. Färggrann festtopp  Nej, har gärna klänning till fest
44. Höstjacka           Ja, en ursnygg ulljacka som jag älskar
45. Vita byxor           Ja, vita jeans
46. Färgade sandaler  Nej
47. Seglarskor          Nej
48. Skinnjacka          Ja, en svart
49. Svart polotröja     Nej, rensat bort
50. Jeansjacka         Ja, som jag använder ofta sommarhalvåret.
 
 
I min bokhylla finns även denna bok, av Nina Garcia, där hon listar 100 klassiker
 
 

Kommentarer
Postat av: piah

Det borde kanske stå could own istället för must own. Äger ingen hatt och vill inte äga någon hatt heller. Föredrar keps. Leopardmönstat gillar jag inte heller...men mycket av kläderna har man ju i sin garderob. Fast nu försöker jag rensa. kram *piah*

2013-09-20 @ 16:58:33
URL: http://blommorochting.blogspot.se
Postat av: piah

Ojdå skrev fel bloggadress...

2013-09-20 @ 17:00:37
URL: http://piahsblommorochting.blogspot.se
Postat av: Bara anna

Förut var kläder så viktigt för mig och jag köpte en hel del. Men nu sedan jag jobbar hemifrån lägger jag inte alls lika mycket pengar på det längre. Till mig själv alltså. Till barnen däremot blir det ju en del.
Något som är viktigt nu är mina fritidskläder, form och funktion när man är ute i alla väder prioriterar jag.
Ha en skön söndag!

2013-09-22 @ 10:59:27
URL: http://annacecar.blogspot.com
Postat av: Hanna

Nej det finns inga måsten. Det finns behöver och vill ha o en gråzon däremellan. Kram / Hanna

2013-09-23 @ 16:56:29
Postat av: Irene

Satt just och tänkte att det var längesen Du uppdaterade Din blogg, men så kom jag på att nu när jag inte har blogspot längre så får jag ingen info om Dina nya inlägg... :-(

Jag gillar heller inte ordet "måste", byter ut det till "vill" eller "behöver" som ngn skrev här ovan :-)

2013-09-30 @ 15:11:31
URL: http://www.wangborgshem.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0