Mer vegetariskt

En sak som jag har bestämt mig för är att vi ska börja äta mer vegetariskt i vår familj. Minst en gång i veckan, gärna flera, ska det vara vegetariskt. En av våra favoriträtter är vegetarisk lasagne, men eftersom jag inte är så förtjust i bönor, eller linser, så har vi mest sett grönsaker som ett tillbehör. Därför börjar jag nu att samla på vegetariska recept som ser intressanta ut.
 
 
Detta tyckte jag lät gott, och tar man bort bacontoppingen så blir den ju helt vegetarisk. Har ni andra rätter, som er era favoriträtter, så tipsa mig gärna. Jag behöver bygga upp den receptskatten mer :))
 
 

Grönsakssoppa med citron-yoghurtsås, bacon och färsk timjan

1 paket bacon

1 gul lök

4 stora potatisar

3 morötter

1 palsternacka

1 liten bit rotselleri

3 tärningar köttbuljong

1 liter vatten

3 msk tomatpure

salt

peppar

- Stek baconet och flytta över i en skål. Skär löken i mindre bitar och bryn i baconfettet. Lägg den stekta löken tillsammans med potatis, morötter, palsternacka, buljong, tomatpure, rotselleri och vatten. Låt koka i 20-30 minuter. Slätmixa den med stavmixer eller dylikt när den kokat klart.

Yoghurtsås

ca 2 dl turkisk yoghurt (eller creme fraiche, gräddfil eller något sådant. Har t.o.m. använt fettfri naturell yoghurt och det går också)

rivet skal från 1 citron

salt

peppar

(ev. lite pressad vitlök)

- Blanda ihop samtliga ingredienser. Voila!

Fyll en tallrik med grönsakssoppa och lägg på en rejäl klick yoghurtsås. Strö över lite stekt bacon och gärna någon färsk krydda – timjan eller basilika går utmärkt. Säkert i princip vilken annan som helst också.

IMGP6020

Om det här är gott?

Det är underbart gott.

 

Receptet hittade jag på bloggen Kvintettfamiljen.


Kommentarer
Postat av: Josefin

Även jag har börjat laga mer vegetariskt, om inte annat så för att det blir så mycket billigare!

Testade dessa biffar förra veckan, snabbt, enkelt och gott!

http://sandrastenson.se/kikartsbiffar-med-quinoasallad/

2013-10-22 @ 11:54:30
Postat av: CrimsonAnna-vegetarian of doom

Jag har en hel matblogg med bara vegetariska receptlänkar. http://metalmaten.blogspot.se/ Bara att gå in och inspireras. Har du frågor så är det bara att du skriver en kommentar så svarar jag =)

2013-10-22 @ 23:45:00
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0