Lära för livet

Då jag har en dotter hemma som är o den åldern att det börjar bli dags att fundera på gymnasieval tänker jag på vilka vägar vi valt i livet.

När man står inför val till gymnasiet kan det kännas som att det valet är livsavgörande, men det är ju bara ett, av många, val vi gör. Vi kan välja, och välja om. Gå en väg först för att sen byta riktning, göra ett nytt val och gå en annan väg.

Att vara nyfiken och vilja lära sig nya saker och fortsätta utvecklas är något som både håller hjärnan igång och som ökar livstillfredsställelsen.

Själv läste jag teoretiskt gymnasium för att sen senare i livet läsa sex år på universitetet. Nu känner jag en lust och en längtan efter mer handfasta saker. Förra veckan var jag på ett naturbruksgymnasium och blev förtjust i miljön. Där känner jag att jag gärna skulle vilja gå en trädgårdsutbildning, eller lära mig mer om djuren.

Idag har jag ätit en fantastisk lunch på restaurangskolan och blev sugen på att lära mig laga sådan mat och göra så fina uppläggningar.

Kan man gå om gymnasiet och hoppa över alla teoretiska ämnen som jag redan gjort?

Om jag går ner mer i arbetstid skulle jag vilja lägga tid på att lära mig mer om intressanta saker, varav de flesta har en mer praktisk inriktning. Foto, trädgård, matlagning, ridning, spela instrument är bara några saker :)

Man blir aldrig för gammal för att lära sig nya saker!!


Kommentarer
Postat av: Irene

Samma här, skulle jag gå om gymnasiet så skulle jag valt naturbruk :-)

2013-11-01 @ 09:43:27
URL: http://www.wangborgshem.se/blogger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0