Utflyktstips

Runt Göteborg finns det många vackra platser dit jag gärna åker på utflykt. Några av mina favoritställen som jag gärna återkommer till har det gemensamt att det ligger på en vacker plats med fin natur som lockar till promenader, gamla vackra byggnader, café eller restaurang där jag kan koppla av efter promenaden med en fika eller lite mat, på flera ställen finns även små butiker med inredning.
 
 
Först ut bland mina favoritställen är Stora Holms Säteri, som ligger på Hisingen, väldigt naturskönt men ändå nära stan.
 
 
Aktuellt   Omgivning   Omgivning   Verksamheter på gården
 
 
Ett annat favoriställe är Freadals Trädgårdscafé i Åsa. De har precis bytt ägare så jag tror att butiken är nedlagd men café och restaurang finns kvar. Miljön är mysig i en gammal gård väldigt nära havet.
 
 
startsidan
 
cafe
 
 
 
Runt Göteborg finns det även en del slott som jag tycker om att åka till, bla Nääs Slott
 
 
Här är det oerhört vackert att promenera, och vatten omgärdar hela området. Stenbyggnaden är det gamla stallet, och här finns också en ridklubb så det finna många hästar runtomkring. I caféet har de soppbuffé nu på hösten, och ibland också viltbuffé. I området finns även byggnadsvård, ateljé och flera andra gamla byggnader,
 
 
Åker jag åt ett annat håll kommer jag till Gunnebo Slott
 
 
Köksträdgårdarna med café. Här har de ekologisk marknad på hösten, julmarknad nu i adventstider, midsommarfirande, utomhusteater på sommaren. Jag och dottern var här en kväll och lärde oss binda buketter av blommor vi plockade i trägården här på bilden.
 
 
Ett annat fint slott är Tjolöholms Slott söder om Kungsbacka
 
 
I det lite mindre huset brevid slottet bor en arbetskamrat till mig :)
 
Här har de skördefest, julmarknad, afternoon tea, konserter, utställningar (just nu en utställning med kläder och rekvisita från Fanny & Alexander).
 
 
På Onsala Herrgård var jag och åt brunch i söndags
 
 
 
Det ligger väldigt vackert precis vid havet, och efter lite mat kan man promenera ett par timmar längs med havet ut mot Gottskär.
 
 
Ja det var några utflyktstips från mig på ställen jag gillar runt Göteborg :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0