Julens färg?

Vilken färg är julens färg? Jag tycker det har ändrats de senaste åren. Förr var rött den färgen vi mest förknippade med jul, med grönt som accentfärg.
 
 
I takt med att den vita, lantliga stilen har slagit igenom tycker jag mig se att julen blivit mer vit. I inredningstidningar och på bloggar ser jag många som fortsätter med sin vita inredningsstil, även till jul. För att skapa värme, och mer intressanta kontraster i inredningen används mycket grönt i form av naturmaterial från skogen - granar, enris, mossa, vita hyacinter med gröna blad. Det blir en väldigt krispig och fräsch känsla.
 
 
 
 
 
 
 
Själv kan jag tycka att det blir lite kalt, och lite kallt med bara vitt och gröna kvistar. Jag vill ha rött till jul! Men jag börjar också gå mer mot det vita, och har en rödvit jul.
 
 
  Ungefär såhär ser det ut hemma hos mig i jul :))
 
 
 
 
I inredningstidningar ser jag exempel på färgstarka, och pastelliga jular, men för mig ger det ingen julkänsla.
 
 
 
Om jag inte hade valt en rödvit jul, med inslag av mycket grönt hade jag nog gått åt en mer naturfärgad jul. Det passar mitt hem och min person.
 
 
 
 
 
 
 
Färgerna är milda och dämpade, i en brunbeige färgskala, med inslag av svart. Materialen är ull, fårskinnsplädar, kvistar från skogen.
 
 
 
 
Paketen inslagna i brunt papper, omknutna med hampasnören. Överlag en ganska lågmäld och behaglig miljö.
 
 
Vilka färger tycker du är jul? Hur dekorerar du ditt hem till jul? Du får gärna länka i kommentarerna om du vill visa hur det ser ut hemma hos dig, eller exempel på vad som tilltalar dig.
 
Samtliga bilder är hittade på nätet, på olika sajter och används i syftet att illustrera de olika julstilarna.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag gillar vit bas med inslag av naturmaterial o lite rött. Enkla juliga växter från skogen.

2013-11-26 @ 17:17:44
Postat av: Lotta

Jag har fastnat för grått och rött i år!
Gammaldags, naturligt,"hustomtefärger".
Lotta

2013-11-26 @ 20:54:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0