Äkta vara?

Häromdagen stod jag i mataffären och tänkte köpa kesella för en höstig efterrätt med ugnsbakade äpplen och päron med olika sorters nötter hackade tillsammans med lite smör. Till detta tänkte jag att det vore gott med vanilj, och ville välja ett nyttigt alternativ. Tänkte då på vaniljkesella.
 
 
Då tittade jag på innehållsförteckningen och såg detta:
 
 
Kvarg (pastöriserad mjölk och grädde, syrningskultur, ystenzym), socker 12,5 %, vatten, majsstärkelse, naturlig arom, förtjockningsmedel (pektin), naturligt färgämne (betakaroten), syra (citronsyra), vanilj.
 
 
Kesella Vanilj 7,5% 250g Arla
 
 
Jag tyckte det var en lång innehållsförteckning, med en del tvivelaktiga saker, så jag tog en burk vanlig kesella och tittade på den, och där var innehållsförteckningen betydligt kortare:
 
 
Pastöriserad mjölk och grädde, syrningskultur, ystenzym.
 
 
Då undrar jag varför det behövs vatten, majsstärkelse, naturlig (?) arom, förtjockningsmedel, naturligt färgämne, syra och vanilj för att gå från vanlig kesella till en med vaniljsmak?
 
 
Foto: En tumregel som gör det enklare att välja bättre mat.
 
 
Så det slutade med att jag köpte vanlig kesella, och så blandade jag i lite vaniljsocker i hemma (ännu bättre vore naturligtvis att skrapa ur en vaniljstång och blanda med kesellan)
 
 
När jag tittar på "smaksatta" produkter så ser jag samma sak. Plötsligt blir innehållsförteckningen väldigt mycket längre. Ju kortare innehållsförteckning ju bättre produkt, för en bra produkt behöver inte massa tillsatser.
 
 
Är detta priset vi konsumenter har fått betala för att vara lite bekväma, eller lata? Keso kan vara gott att äta som mellanmål, och innehåller bra proteiner, men ibland kanske jag är trött på den vanliga smaken och sträcker mig efter Keso feta/oliv istället men då får jag plötsligt en hel del annat "på köpet":
 
 
Cottage cheese (mjölk, grädde, syrningskultur, salt, löpe), fetaost av får- och getmjölk 9 %, vatten, gröna oliver 2 %, stärkelse, salt, vitlök, naturliga aromer, konserveringsmedel (kaliumsorbat), oregano, emulgeringsmedel (E471), surhetsreglerande medel (natriumcitrat).  Salt 1,2 %
 
 
Då gör jag mig hellre besväret att köpa keso som bara innehåller just keso och så kan jag själv smula ner lite fetaost och hacka några oliver.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Hej favvo-bloggare!
Min syster var jättenöjd med sin klippning hos frisören Christina Jonsson.Hon finns i butiken "Färg och förändring" på Linnegatan 3 vid Järntorget. Lotta

Svar: Tack för berömmet :) Det suger jag åt mig av och blir glad.
Jag ska absolut testa den salongen nästa gång det är dags för en klippning. Nu klipper jag mig bara 2-3 gånger per år, så det blir väl dag igen någon gång framåt senvintern :)
None None

2013-11-14 @ 18:56:44
Postat av: nillashalsaharmoni

Hej! Ja, man kan verkligen undra över alla dessa tillsatser, särskilt i just mejeriprodukter! Jag gör också som du, köper naturell produkt och tillsätter sedan de smaker jag vill ha! Det tar inte så mkt längre tid! Det borde bara finnas ekologiska produkter! Eller hur?
MVH, Gunilla

Svar: Ja, häromdagen var jag i affären och skulle köpa ingredienser till en sallad. I vår familj tycker vi om babyspenat. Först hittade jag inte den ekologiska för den var lite mer undangömd, och sen såg jag att den kostade EXAKT lika mycket som den oekologiska!! Då kan man ju fråga sig varför någon överhuvudtaget köper den oekologisa, när det inte ens finns ekonomiska argument om att man inte har råd. I flera affärer säljer de bara ekologiska bananer idag, och jag tycker fler affärer skulle ta efter det
None None

2013-11-14 @ 21:55:07
URL: http://nillashalsaharmoni.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0