Detoxrapport

Så då har vi då detoxat en vecka. När jag säger att vi detoxar undrar folk vad det innebär, och det innebär egentligen inga konstigheter alls utan bara att vi har ätit nyttig mat som har positiv effekt på kroppen, sk superfoods. Självklar har vi valt ekologiska produkter så långt det varit möjligt.
 
 
Visst ser det fräscht och lockande ut ;)) Vill du veta mer om sk superfood kan du hitta en förteckning över 50 bra råvaror här http://skinnyms.com/50-super-foods-the-ultimate-shopping-list/. Vi har nog ätit det mesta på denna lista under veckan ;) Men att gå i mataffären blir en ny upplevelse när man bestämt sig för att bara äta nyttigt, avdelning efter avdelning går vi bara förbi "nehej, inget här när jag går förbi brödet, inget här heller när jag kommer till köttet, nej mejeriprodukter ska jag inte äta" osv.
 
 
En dag har kunnat se ut så här:
 
 
Frukost: Fruktsallad alternativt en smoothie full med olika nyttigheter som tex blåbär. Här kan man också lägga till proteinpulver, spirulina eller Alka Green om man vill. Man kan också göra en smoothie på gröna grönsaker som tex spenat och gurka.
 
 
Lunch: Oftast har det blivit en sallad med grönsaker som är extra nyttiga. Broccoli har vi ätit varje dag. Till salladen har jag haft groddar, spenat, tomater, linser.
 
 
Middag: Om vi inte har ätit något helt vegetariskt som tex tomat- och paprikasoppa har vi ätit kyckling eller lax med massor av grönsaker.
 
 
Under veckan har vi inte ätit bröd, inget socker, inget vitt mjöl, inget ris mer än råris, ingen pasta. Kosten har till stor del bestått av frukt och grönsaker, och en sak jag snabbt kan konstatera är att vi har haft den dyraste matveckan jag någonsin haft. Nu brukar jag handla rätt så mycket ekologiskt i vanliga fall också, men nu har vi valt allt ekologiskt som går, och de nyttigare alternativen kostar mycket mer än de onyttiga. Det där tycker jag är lite konstigt för ser man det i ett större perspektiv så tjänar man mycket pengar på att människor håller sig friska, och maten vi äter är en stor del av detta. Jag såg ett TV-program i USA där man har konstaterat att så mycket som 40% av deras sjukårdskostnader är fetmarelaterade. 40 %!!!!!!
 
 
Jag mår jättebra av att äta på detta sättet, och även dottern, så vi kommer fortsätta att bli ännu mer medvetna om vad maten kan göra för att hjälpa, eller stjälpa, vår hälsa och jag får väl helt enkelt justera kostnade för mat i min familjebudget :))
 
 
När man äter nyttigt kan man ändå unna sig goda saker att äta förutom maten ibland. Vi valde att köpa en kaka mörk choklad till fredagsmyset, och så bakade vi en äppelpaj med mandelmjöl i helgen. Supergott och inte så påfrestande för magen som socker är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0