Bright Lights, Big City!

New York - staden som aldrig sover!
 
Ja, oj vad den staden gör skäl för det namnet, och vad härligt det var att vara tillbaka igen, bara 21 år senare :) Men jag märkte att jag har ändrats en del som person på de åren som har gått sedan jag bodde där.
 
 
Ljuden och larmet påverkade mig mer nu, kanske för att jag blivit mer medveten om det. Alla intryck som hjärnan ständigt bombarderas med; neonskyltar överallt, människor, bilar som tutar som galningar hela tiden alla dygnets tider.
 
 
Men åh vad jag gillar den staden ändå. Bäst tycker jag om New Yorks lite lugnare sida. Mitt favoritställe i stan är Central Park och jag förundras över hurpass stor parken faktiskt är, och att man har förstått värdet av att ha ett ställe för lugn och komtemplation mitt i en brusande storstad. Att man förstår att vi människor behöver ställen där vi får utrymme för våra tankar, att naturen är läkande för själen. Central Park upptar ca 20% av hela Manhattans yta, och här finns stora gräsytor där det är folk som spelar och leker, vatten och broar på flera ställen, men också ytor som känns som en naturlig orörd skog, även om hela parken är helt anlagd av människor.
 
 
 
Vi lämnade ett kallt Sverige och landade i ett vårvackert New York där träden blommade, allt var grönt och temperaturen mellan 18 och 233 grader.
 
 
Det största vattenområdet i Central Park, The Reservoir, är också New Yorkbornas dricksvatten. Här hyrde jag en häst och red runt när jag bodde där för så många år sedan. På en guidetur vi tog fick jag veta att det sista stallet för uthyrning av hästar stängde för några år sedan, så att rida i Central Park är inte längre möjligt.
 
 
 
Vi lyckades fånga de korta dagarna då alla körsbärsträd och Magnoliaträd blommar. De stod i full blom när vi kom, och när vi tog en promenad i parken dagen innan vi skulle åka hem låg alla blomblad på marken. Blomningstiden är kort och kanske vi därför njuter extra mycket av den under den korta tid den pågår.
 
Jag vill tacka alla er trogna läsare som tittar in här varje dag, även om jag inte skrivit något på länge. Men nu har jag laddat med massor av saker jag vill skriva om, så det kommer bli tätare uppdateringar framöver :))

Kommentarer
Postat av: Yve

Härligt resa ni haft. Ser fram emot dina inlägg.

2013-05-14 @ 16:45:03
Postat av: Geta

Vilken härlig resa! Saknar dina inlägg och ser fram emot nya :) Du inspirerar och glädjer med din enkelhet i ett samhälle som skruvas upp alltmer.
Kram

2013-05-14 @ 17:31:24
URL: http://getasvind.blogspot.com
Postat av: Inger

Ni verkar ha haft en härlig resa. Jag har saknat dina inlägg då jag verkligen gillar din blogg.

2013-05-14 @ 17:52:16
Postat av: Åsa Andersson

Vilken underbar resa ni verkar ha haft :) New York verkar vara en fantastisk stad.
Jag har saknat dina inlägg och ser fram emot nya :)
/ Åsa

2013-05-16 @ 05:47:44
Postat av: Mia

Jag har också saknat dina inlägg! Jag gillar din blogg så mycket! Ser fram emot kommande inlägg. Mia :-)

2013-05-17 @ 15:17:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0