Vinterdrömmar :)

Tycker du att rubriken känns provocerande så här i slutet av mars, när vintern fortfarande håller hela landet i ett järngrepp samtidigt som de flesta av oss längtar efter vår och plusgrader? Ja, jag längtar också efter våren, men jag har under de senaste åren kommit att uppskatta vintern mer och mer.
 
 
Jag tycker om vintern med sin melankoliska känsla, en tid när naturen ligger i ide och då även vi människor förhoppningsvis unnar oss ett långsammare tempo.
 
 
Jag tycker om att låna mycket böcker på biblioteket och en av de jag läst senaste veckorna heter just Vinterdrömmar
 
 
 
Boken är fylld av vackra vinterbilder från olika ställen, och jag tycker om den poetiska texten där man hyllar vintern och lyfter fram det vackra med vintern.
 
 
"Vintern ger oss ro att förverkliga våra drömmar. Vintern är den strängaste av alla årstider, men också den mest givande. Luften blir svalare och de lugna, lugnande, kalla färgerna breder ut sig i naturen. Det är pastellfärger ; olika nyanser av ljusblått och rosa. När vintern kommer slår vardagens hjärta vällustigt långsammare.
 
 
En vacker genomskinlig vinterdag gör att vi känner att vi behöver sluta oss inom oss själva och bege oss på upptäcktsfärd i vårt inre. När luften är sval tänker vi bättre. Då är det himmelst att svepa in sig i en yllesjal och krypa upp i soffan med en bok och en kopp varmt te. Det är alkla poetiska flickor och pojkars favoritårstid. Man får vara poetisk, drömsk och stilla."
 
 
Istället för att förbanna vintern kan vi hitta glädjen i vad denna årstid erbjuder. Vi bor ändå i ett land där vi har vinter minst fyra månader per år. Ska vi gå runt och svära över en tredjedel av året?? Nej, hitta det vackra i vintern och glädjs åt alla våra årstider.
 
 
Jag gillar även det de skriver om bokens motto: det enkla är det sköna. Vi vill njuta av det som är enkelt och på så sätt försköna vår vardag. Nu är tiden inne för en besjälad inredning, där inredning och själfullhet möts. Ekologiska värderingar har gjort att vi vill använda naturmaterial och att vi uppskattar det handgjorda igen. Konsumtionssamhället börjar ifrågasättas mer och mer och har förhoppningsvis nått sin peak.

Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna-vardagslyckans sköldmö

Åh, texten sätter fingret på vad jag tycker om med vintern-att saker får vara drömsk och stilla. Det känns som att höst och vinter är mer accepterande mot sinnena på något sätt. Jag kommer att länka till det här inlägget i ett blogginlägg.

2013-03-29 @ 07:57:26
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0