Livet

Det enda man vet om livet är att det kommer att förändras många gånger under ens livstid, och någon gång kommer man att dö. Att födas och att dö är en del av livets gång, och all tid däremellan kommer att fyllas med glädje, sorg, leda, spänning, omväxling och rutiner.
 
 
Den senaste tiden har jag reflekterat mycket kring livet, vad som är viktigt, vad som ger mening, vad som ger glädje och vilka saker jag lika gärna kan leva utan. Under de senaste veckorna har en av mina bästa vänner opererat bort en hjärntumör, min pappa har genomgått en stor hjärtoperation och för en stund sedan fick jag veta att mannen som drev en 13-åring flicka i Kumla att ta livet av sig var en granne till mig.  Den sorgen som flickans föräldrar känner kan jag inte ens föreställa mig, men jag har själv en dotter som är i samma ålder hemma.
 
 
I samtal med min nyopererade vän har vi bla diskuterat olika sätt att se på livet, hur man väljer bort de saker som stjäl energi istället för att ge energi, vad som får en att må bra och mycket annat. Men vi kommer fram till att relationer som ger positiv energi är en av livets allra viktigaste beståndsdelar, precis som lyckoforskningen också har konstaterat.
 
 
Ingen av oss vet hur långt våra liv kommer bli, men att ödsla dagar och delar av livet åt relationer som dränerar en på energi är en kostnad som är alltför hög.
 
 
En annan sak som jag också har funderat mycket kring är hur mycket den moderna tekniken avskärmar oss från möten med människor. Jag ägnar ingen tid längre på kvällarna åt att sitta vid datorn. Jag tittar fortfarande på TV, men inte så många program. Jag och dottern tycker båda om en sitcom som går vid halvåtta på kvällarna, så när vi kommer hem lagar jag middag, ibland gör hon mig sällskap under tiden och ibland gör hon läxor, sen äter vi tillsammans och sen brukar vi titta på det programmet och skratta ihop. Är det inget annat efter det som jag verkligen vill se stänger jag gärna av TV:n, läser eller umgås med henne (när jag får :)) Häromdagen ville hon att jag skulle spela hennes favorispel på datorn. Jag är inte så mycket för sådana spel, men jag lovade att testa. Efteråt kunder jag konstatera att det hade varit väldigt roligt, men kanske inte själva spelet utan att vi gjort det tillsammans.
 
Denna helgen ska jag ägna åt relationer med mina nära. Vad ska du göra i helgen?
 
 
 
Jag gillar denna bilden. Miljön, havet, gemenskapen, glädjen, djur - ja i mitt sinne är detta vad livet går ut på!
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Tack att du påminner om viktiga saker! Kram /Hanna

2013-03-15 @ 13:47:05
Postat av: Stina

Haha! Precis tvärtom! Jag är föräldraledig med 1-3 barn omkring mig jämt. I princip aldrig tyst. Och svårt att få saker gjorda. Så man och barn är utackorderade hela helgen. Jag ska umgås med mig själv!

2013-03-15 @ 14:39:28
URL: http://lertanten.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0