Köpstopp

Under de första månaderna detta år har jag bestämt att jag ska ha köpstopp. Redan förra året drog jag ner mycket på att shoppa, men trots det kan jag så här vid genomgång av året se att det ändå blivit en hel del inköp. Jag älskar att organisera och föra statistik över olika saker, och när det gäller ekonomin vill jag ha koll, så jag har under hela året skrivit upp alla inköp som gjorts.
 
 
Jag har sedan delat in inköpen i olika kategorier:
 
 
* Kläder till mig. Totala inköp under året var 3500 kr, men då utgjorde ett inköp av en klänning från Odd Molly nästan halva den summan (och då var den ändå på rea till halva priset) Utöver det bestod inköpen av ett par nya jeans, underkläder, strumbyxor och alla de inköpen räknar jag som förbrukningsvaror när det gäller kläder, och något som måste köpas nytt med jämna mellanrum. Jag hade flera köpfria månader i rad under året.
 
 
* Kläder till dottern. Här är inköpen mer jämnt fördelade under året, men en rimlig månadssumma
 
 
* Ridutrustning. Här blev det några dyra inköp under året då jag behövde förnya min nödvändiga utrustning och köpte nya ridstövlar, ny ridhjälm, skyddsväst och så nya ridbyxor på second hand. Här kommer det inte behövas nya inköp under 2013
 
 
* Kattutrustning. Här ingår avmaskning, nya kattlådor och lite leksaker plus en klätterställning. Även denna kategori kommer vara betydligt mindre detta året
 
 
* Inköp till hemmet. Detta är den kategorin som både består av flest inköp och mest pengar spenderade. I denna kategori ingår möbler, förvaringslådor, väggfärg men också nya trädgårdsmöbler, blommor och ytterligare trädgårdsutrustning som tex häcksax. Jag planerar inga inköp till hemmet första halvåret i år.
 
 
* Övrigt. Detta är en spännande kategori att titta igenom och där ingår presenter till andra i min omgivning (mest) och nya däck till bilen
 
 
 
Trots att jag inte handlat så mycket under föregående år märker jag att tankar på saker jag ska köpa dyker upp då och då. Vi är så indoktrinerade att vi måste äga det vi behöver själva, men många saker vi fyller våra hem med används ganska sällan och skulle kunna delas med andra. Visste ni tex att en borrmaskin används i snitt en timme under hela sin livstid. Kanske vi inte behöver ha var sin borrmaskin då, utan kan gå ihop i ett bostadsområde och ha gemensam utrusning. Detta skulle tex vara bra när det gäller trädgårdsredskap. I vissa bostadsrättsföreningar har de gjort så - skapat en gemesam pool av saker som behövs ibland, men den tanken kan utökas till ganska många saker egentligen.
 
 
Så nu är det köpstopp för ej nödvändiga saker som gäller. Sen finns det alltid inköp som behöver göras. I helgen slutade tex min dammsugare att fungera och jag åker iväg med den till MediaMarkt där jag köpte den för några år sedan, och får då veta att jag har en allergidammsugare (vilket jag inte hade en aning om då jag köpte den och vi är inte allergiker i familjen) och på den finns det filter som måste bytas för att den ska fungera. Dessa kostade flera hundra :(
 
 
Det ska bli spännande att se hur mycket pengar jag kommer kunna spara varje månad. Mitt köpstopp gäller inte upplevelser, ätbara saker eller nödvändiga saker utan mer för att se hur mycket onödiga inköp vi gör. Pengarna vi sparar ska bli fickpengar till vår New York resa ;) Roligt att ha ett mål också som inspirerar.

Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna-vardagslyckans sköldmö

Jag funderar lite på att ha köpstopp i februari. Måste fila på det bara.

2013-01-23 @ 09:25:38
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Irene

Intressant det där med dammsugare och dyra filter... en expert på inomhusluft menade att visst var filtren i sig bra, men resten av själva dammsugarna är ju inte helt täta så enligt honom gjorde dessa filter egentligen ingen nytta :-).

2013-01-23 @ 13:57:59
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.se
Postat av: Ansi

Jag köpte inget filter då jag tyckte det var för dyrt och funderade på om jag skulle ta bort filtret helt och hållet istället ;) rätta tankar med andra ord :) filter på två olika ställen i min dammsugare.

2013-01-23 @ 15:07:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0