Livspusslet - hur gör man?

Min blick fastnade på en rosa bok sist jag var på biblioteket, som handlar om det ska livspusslet. Hur får man ihop alla delar av sitt liv?
 
 
 
 
Boken beskrivs så här:

Hjälp! Hur får man livet att gå ihop?

Det där med att hålla hemmet ljust och fräscht, att ständigt prestera, vara snygg i kroppen tre veckor efter att tredje barnet på lika många år fötts och insikten om att VD-jobbet eller egentligen vilket jobb som helst kräver full närvaro är ingen lätt match. Och sambon var håller han hus nuförtiden?

Plötsligt känns livet som ett tivoli där man inte hinner åka alla karuseller.

Dags att prioritera? Men vems prioriteringar är det som gäller? Egnas? Andras? Mammas?

Kvinnor som är mitt i karriären och som föder sina barn förhoppningsvis i tid innan fertiliteten börjar dala utan att de har insett det har en tung skuta att ro. Kraven har vuxit. Förutom jobbet innefattar skutan också utseendet med Victoria Beckham-midja, tid för löpning i skogen och att hålla hemmet redo för Sköna Hem. Plus att man måste blogga. Och helst vara med i TV.

Visst är det ofta en självpåtagen roll att vara den duktiga flickan, att fixa allting, att kunna själv. Men är rollen egentligen så frivillig? Vad är det som driver pusselgenerationen? Varför säger vi ja när vi egentligen vill säga nej? För att få vara med? För att få revansch? Dagens kvinnor är fantastiska, duktiga, välutbildade och kan så mycket. De går långt i sina yrken och blir höga chefer genom sitt hårda jobb. Tappar de något på vägen? Offrar de för mycket?

 

I boken är det flera kända kvinnor, tex Alexandra Charles, Alexandra Zazzi, Annika Jankell, Anette Lefterow,  Camilla Läckberg, Katerina Janouch, Mari Jungstedt, Monika Ahlberg, Zinat Pirzadeh (hon är med här också) som beskriver hur de hanterar sin vardag.

 

Det är intressant läsning. En del av dem beskriver det så bra tycker jag. Jag gillar framför allt det Anette Lefterow skriver. Hon håller på med wellness och hälsa i olika former, även som yogainstruktör. Hon beskriver hur hennes liv bygger på åtta olika pusselbitar; yoga, pilates, meditation, kost, träning hemma, ayurveda, spa, wellness utomhus och dans. Jag gillar hennes tankar om helhet, att vi behöver ha med alla dessa bitar för att må bra. Vi behöver äta bra, vårda vår kropp, ta hand om vår själ, skapa lugn, grunda i oss själva, ge våra tankar tid att formas, låta kroppen få leva och röra sig i glädje, skratta.

 

Det finns flera andra intressanta beskrivningar. Några är skrivna av psykologer som forskar om stress och gränslöst arbete.

 

 

"The key is not to prioritize your schedule, but to schedule your prorities" skriver en av dem, men det tog henne ändå ttimmar av mindfulness och meditation för att på riktigt förstå innebörden i dessa ord som hon arbetat länge med i mindfulnessövningar med självskadande ungdomar.

 

Vad betyder de orden för dig???

 

 

 




Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna-vardagslyckans sköldmö

För mig betyder de orden att i längden förlorar jag mer tid och energi om jag inte också tar mig tid för roliga saker och saker som jag mår bra av, som mat och träning.

2013-02-16 @ 09:51:09
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Stina

Enkelt. Prioritera mig själv. Ibland i alla fall. Och prioritera att göra roliga saker med barnen istället för att ha ett perfekt hem. Enkelt för mig. Det går säkert att tänka väldigt djupa tankar på det oxå. Det tänker jag dock inte prioritera. ;-)

2013-02-17 @ 17:47:26
URL: http://lertanten.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0