Garderobskapsel

Ett sätt att minimera antalet kläder i garderoben är att tänka i termer av garderobskapslar dvs med en liten grupp av kläder som går att kombinera med varandra på en mängd olika sätt. Ett annat sätt är att bara ha kläder som passar ihop med de flesta andra kläder som finns i garderoben.
 
 
Jag har hittat en del exempel på amerikanska bloggar som jag tycker känns inspirerande. Denna tex från viviennefiles.blogspot. com där hon visar olika sätt att använda en svart kjol som bas och med olika kläder och accesoarer kan den fungera hela året runt. Om man bygger sin garderob på detta sätt behöver man inte heller ha så många kläder som är bundna till enbart en årstid, utan kan klara sig med färre kläder som kombineras på olika sätt bereonde på årstid och väderlek. (Den gråa tröjan i februari skulle jag kunna tänka mig i min garderob och kan komma på massor av sätt att kombinera den med olika nederdela, sjalar, skjortor för variation :))
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hur många plagg har du i din garderob som du kan använda på ett liknande sätt? Bra basplagg som går att använda om och om igen, årets alla månader är garderobens stöttepelare. (jag gillar även koftan på november som också hade fungerat bra i min garderob :))
 
 
Jag hittade även en annan intressant blogg http://www.richandheathersmith.com/2012/05/06/my-chambray-shirt-project/ där hon provar för att se hur många kombinationer hon kan få ut av några av sina basplagg. Jättespännande att titta på, och bli inspirerad av. Ett inlägg handlar om olika sätt att kombinera en jeansskjorta, ett annat inlägg om olika sätt att använda röda jeans och ett par med gröna jeans (vilket jag tycket var oerhört inspirerand då jag varit sugen på ett par färgade jeans men inte riktigt känt hur jag skulle kombinera det. Roligt med färg!!). Du hittar inläggen här http://www.richandheathersmith.com/2012/03/14/my-red-jeans-project/ och här http://www.richandheathersmith.com/2012/03/16/my-green-jeans-project/
 
 
Min egen garderob blir mindre och mindre, då jag regelbundet tar bort saker jag tröttnat på, eller som jag använder för sällan, utan att fylla på med något nytt. Det är ju så att det är vissa plagg jag sträcker mig efter oftare än andra, och några som mest blir hängande, även efter många rensningar, så jag fortsätter att renodla. Senast åkte min jeansklänning, en brun kofta och ett par stövletter ut. Vilken befrielse det är när jag öppnar klädkammaren på morgonen och den känns ljus och luftig. Det är inga problem att klä sig på morgonen. Jag kollar temperaturen och börjar med att välja vilken tjock kofta jag ska ha på mig (då vi har rätt så kyligt på jobbet) och så får resten följa efter det :)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Stina

Oh nej tänkte jag bara jag läste rubriken eftersom jag var på shoppingtur och köpte just kläder. Sen började jag le för jag hade varit på jakt efter leggings och toppar som passar en svart kjol! Jag har tröttnat på allt svart. Sen följde det med en lite mer färgglad kjol hem som passar både till de svarta leggings och top jag redan har. Och de nya topparna passar även den nya kjolen.

Perfekt med dina tips om bloggar. Behöver nämligen komplettera med ett par accessoarer och det är svårt att veta vad som passar tycker jag.

Svar: Vad roligt att du hittade saker som går att kombinera ihop med varandra på många olika sätt. På så sätt får du ut så mycket mer av de sakerna du har i din garderob :)
None None

2013-02-12 @ 18:20:56
URL: http://lertanten.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0