Tips från banken :)

Jag fick ett mail från min bank där just denna delen stod ut som intressant, så jag klickade vidare för att läsa hela.
 
 

När snuset tog slut var det bara att bita ihop

  
Tvåbarnspappan Viktor Vitell utsåg sig till försöksperson, förbjöd sig själv att köpa onödiga saker och sparade ett femsiffrigt belopp. På en månad.

 

Det hela började med ett helt oplanerat engångssparande. Utan att han hade gjort något särskilt upptäckte Viktor Vitell att han hade 6000 kronor över i slutet av mars 2012.

 

- Vi hade varit mycket på landet och där fanns inte samma möjlighet att göra av med pengar som i stan. Så jag började fundera på vart pengarna egentligen tog vägen.

 

En vanlig månad kunde han lätt spendera 4000 kronor bara på fika, men när aprillönen kom satte han stopp. Under månaden som följde skulle han inte få köpa något som inte var helt nödvändigt.

 

- Jag ville få syn på alla de här osynliga kostnaderna som bara rinner iväg utan att man tänker på det.

 

Så restauranglunch byttes mot matlåda, utflyktens festis till barnen mot medhavd saft. Och när snuset tog slut halvvägs genom månaden var det bara att bita ihop och hålla ut tills experimentet var över.
- Det handlade inte bara om att göra saker till en lägre kostnad utan om att helt och hållet sluta betala för saker som man faktiskt inte behöver. Att i varje köpsituation värdera om det jag ville köpa faktiskt var helt nödvändigt.

 

Och köpdieten gav resultat. När månaden var slut hade Viktor totalt gjort av med 2364 kronor – och sparat 12 000 kronor.

 

- Det är klart att det kändes bra att kunna spara så mycket, men det viktiga för mig var att jag bröt en massa mönster som jag inte ens visste om att jag hade, till exempel att jag alltid gick in och köpte latte bara för att jag gick förbi ett visst café, inte för att jag egentligen var sugen på kaffe.

 

Viktors experiment har blivit en snackis bland vännerna och har till och med smittat av sig. Och för honom själv har förändringen suttit i även efter budgetmånaden.

 

- Jag är inte lika strikt som under experimentet, men istället för att unna mig allt varje dag utan att ens tänka på det så går jag till exempel på café mer sällan, och då blir det den lyxiga grej det ska vara.

 

Tips från Viktor:

 

- det viktiga är inte hur länge du håller på. En vecka eller månad spelar ingen roll, huvudsaken är att du stannar upp och ser vad du gör.

 

- lägg inte fokus på vad du sparar utan på vad du spenderar. Det är den vanan som ska brytas.

 

- förbered dig på att det kan vara tufft mentalt, att göra det här var nästan lika svårt för mig som det var att sluta röka.

 

Namn: Viktor Vitell Ålder: 33 Bor: i Göteborg med sambo och två barn Gör: projektledare och webbredaktör

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0