Julklappstips!

När jag skrev om alternativa julklappar för några dagar sedan, fick jag en så bra kommentar av Åsa som jag vill förmedla vidare till alla er som inte läser kommentarer :) Så här skrev hon:
 
" I vår familj ger vi alltid varandra varje jul en gåva som kommer till nytta för barn, djur eller natur. Andra julklappar som vi ofta brukar ge varandra är biobiljetter, konsertbiljetter, teaterbiljetter, presentkort på massage, ansiktsbehandling, fotbehandling, hårklippning, trerättersmiddagar, en korg med massa godsaker. Eller varför inte ge varandra upplevelser som luftballongflygning, spökvandring, forsränning, hundspannskörning, turridning på häst, få köra häst och prärievagn, simma med delfiner m.m Olika kurser som ex få lära sig dreja, måla, laga mat m.m Restaurangbesök, hotellvistelse, picknick, fönsterputsning, barnpassning, filmkväll med god mat m.m Det finns så mycket man kan ge varandra, vare sig man har mer eller mindre pengar att röra sig med, som inte är saker, det är bara fantasin som sätter stopp :)"
 
Tänk vad lätt det är att stirra sig blind på just saker när det gäller julklappsshopping när det finns så otroligt mycket annat, som också ger så mycket mer glädje :)
 
 
På min egen önskelista står det:
 
* Presentkort på massage (funkar alltid, och jag skulle gärna gå en gång i veckan på massage!!!)
* Presentkort på dagspa Arken Spa (det var så underbart skönt när vi var där förra söndagen så jag vill dit igen....eller vilket annat spa som helst fungera också ;)
* En bit mark där jag kan odla grönsaker (min dotters pappa är ordförande i deras bostadsrättsförening där de har kolonilotter till de som önskar i föreningen. Det finns mycket mark som inte utnyttjas, så jag tänkte han kunde ge mig en bit :))
 
 
Men det står också några saker på min lista tex en ny gjutjärnsstekpanna, yoga DVD och ett par böcker jag har läst och tyckte  så mycket om att jag vill ha dem lätt tillgängliga och gå tillbaka till bla Köttfri måndag. Så visst funkar det med saker också, men då ska det  vara saker man vet att den andre behöver och kommer att använda. Annars kan den där saken man funderar på lika gärna få stanna på butikens hylla :))
 
 
Ett annat alternativ till saker är hemgjorda saker. Jag uppskattar mycket något som någon annan har lagt ner tid, arbete och tankemöda på att göra till mig. Det kan vara allt från ät- och drickbart som tex hemgjord müsli, sylt, godis, smaksatta oljor till något snickrat eller virkat. En fin virkad sjal hade jag blivit jätteglad över, eller ett par snygga och sköna raggsockor.
 
 
Vilka saker bli du glad över om det ligger i ditt paket på julafton?

Kommentarer
Postat av: Åsa

Nämen oj så förvånad jag blev när jag såg min kommentar i ett av dina inlägg :) Tack så mycket och tack för en underbar blogg :)

Jag blir jätteglad om jag får mammas hemstickade raggsockor i julklapp. Jag brukar alltid önska mig ett par varje år och precis som du skriver så uppskattar jag att någon har lagt ner tid och kärlek på att göra något åt mig. Jag kan inte få en bättre julklapp än min mammas gosiga hemstickade raggsockor :)

2013-12-02 @ 16:23:47
Postat av: Hanna

Tack för påminnelse om det enkla och uppmuntran till att skippa köphetsen.

2013-12-04 @ 13:02:32
Postat av: CrimsonAnna-vegetarian of doom

Jag skulle bli glad om det låg en jäskorg eller en glassmaskin i mitt paket. Detta eftersom jag planerar att göra fler saker från grunden matmässigt.

2013-12-04 @ 15:52:45
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0