Lönsam utflykt?

Första arbetsveckan efter alla mina semesterveckor, och igår hade jag min lediga dag (efter två dagars hårt arbete :)). Som jag skrivit om tidigare på bloggen är jag ibland med i marknadsundersökningar av diverse slag och får ersättning för det i antingen presentcheckar eller biobiljetter. Nu var det ett tag sedan jag var med på något senast, men för ett tag sedan hörde de av sig och frågade om jag kunde vara med en halvdag på Vann Spa för att bli intervjuad om hygien på arbetsplatsen.
 
 
Eftersom det inföll på en onsdag, och ridningen inte börjat för terminen ännu och jag inte hade något annat inbokat tackade jag ja. En anledning var också att ersättningen var mer än vad det brukar vara, 1000 kr i presentcheckar fick jag plus ersättning för resan dit.
 
 
Så igår hade jag en intensiv eftermiddag här
 
 
 
 
I bilen hem kände jag mig rätt så trött och började fundera på om det var värt att spendera ett par timmar i bilen fram och tillbaka plus ett par timmar på plats. Hur mycket värderas tid egentligen? Då jag inte hade något annat som jag ville göra tänkte jag att det var ok att åka, och presentkorten har jag tänkt använda till nya träningskläder då jag är sugen på att komma igång ordentligt med träningen igen, men jag är fortfarande inte helt säker på att det var värt min motprestation.
 
 
Vad tycker ni? Hade ni lagt fem timmar av er dag för 1000 kr plus 500 kr i reseersättning? Hur värderar man tid?

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Nej, jag hade inte gjort det. Med en liten dotter hemma är tiden väldigt värdefull! Antingen för att få mer tid med henne eller som familj, eller för att få mer egentid. Försöker hitta en bra balans mellan jobb, studier och fritid nu. Men det är svårt. Är så mycket jag vill på en och samma gång.

Svar: Ja, det sk livspusslet är ofta svårt att få ihop. Dels finns det saker som man måste göra, och sen finns det mycket saker man vill göra. En bra sak är att försöka strukturera upp alla saker. Göra en lista och sen prioritera enligt principen vad måste göras, vad kan skjutas upp eller strykas helt och sedan göra en prioriteringsordning över de saker man vill göra. Vad ger mest glädje och energi? På så sätt kan man försöka sålla bland alla måsten och viljor och försöka hitta fram till en bättre balans.Jag valde att åka för jag hade inget annat på schemat den dagen, och var även lite nyfiken på själva Vann Spa där jag inte varit förut
None None

2013-08-23 @ 08:03:32
Postat av: Per-Gunnar

Jag förstår vad du menar!
Det beror nog på hur det presenteras för mig. Verkar det lite skoj så hade jag nog åkt. Annars inte. Finns det möjlighet att träffa intressanta personer? Är det ett ställe jag är nyfiken på etc.

Jättesvårt att värdera tid (det är ju det mest värdefulla vi har). Jag lägger ibland väldigt mycket tid på "onödiga" saker. Framförallt prylar. Jag lägger också mycket tid på träning, men det tycker jag är kul så det får vara så. Jag jobbar också på ett ställe som ibland gör mig frusterad och jag skulle hellre göra annat med min tid etc.. Samtidigt är jag rätt produktiv och kreativ ibland. Huvudsaken är väl att jag går mot mina mål långsiktigt. Och är medveten om att jag slösar med värdefull tid, så jag kan ändra om jag vill.

Jag tror många inte ens funderar på om dom slösar sin tid på onödiga personer/saker/intressen. "Man" vill bara ha något att göra, typ.

2013-08-23 @ 08:45:48
URL: http://levafri.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0