Hur mycket är "lagom"?

Jag  gillar vårt unika svenska ord "lagom". Ordet kommer innebar från början att man inte skulle ta för mycket, för det skulle räcka laget om, vilket sedan har blivit ordet lagom. Jag gillar innebörden av ordet. Ta inte för mycket - det ska räcka till alla. Men hur mycket är då lagom? Det är särkert olika hur vi tänker kring det från person till person. Det någon tycker är precis lagom kan av någon annan uppfattas som för lite/för mycket.
 
 
En blogg jag läser ibland hade ett intressant inlägg häromdagen. Vad är rimligt, eller lagom, att lägga på kläder? Hur stor är en rimlig klädbudget? Katarina menar i sitt svar att en rimlig klädbudget är 3-4 % av ens inkomst. Är årsinkomsten 200.000 kr är 6-7000 kr en rimlig summa på ett år, 3500 per säsong eller 500 kr per månad om man delar upp det. 500 kr per månad låter ganska rimligt. Konsumentverket räknar med 600 kr per månad för en vuxen kvinna.
 
 
Men om jag tittar på hur det ser ut för mig när det gäller budget för kläder lade jag för ett par år sedan betydligt mer pengar på kläder, lite drygt 2000 kr per månad. Då köpte jag kläder jag tyckte var vackra och som var ganska tidlösa, som jag visste att jag skulle vilja ha länge. Nu lägger jag nästan inga pengar alls på kläder, utan det räcker med de sakerna jag köpte då. Jag köper ett par nya jeans när det behövs, eller ett par nya skor när de jag har går sönder, men i övrigt är jag ganska restriktiv när det gäller nyinköp.
 
 
Katarina, med bloggen Sätt stilen med som ni hittar här http://katarinaalthin.blogspot.se/ frågade också sina läsare för ett tag sedan hur mycket de tyckte var lagom att spendera på olika typer av kläder. Resultatet varierade naturligtvis, men i snitt svarade de så här:
 
* vardagsjeans 1000 kr
* vår/höstjacka 1500 kr
* vardagstoppar 300 kr
* sommarballeringa 700 kr
* vinterskor 2000 kr
* finklänning 1300 kr
 
 
Det är som sagt väldigt olika hur vi ser på vad kläder får kosta, och också hur mycket pengar man har att röra sig med, men jag skulle aldrig lägga tusen kronor på ett par jeans!
 
 
Ett annat sätt att tänka ekonomiskt kring kläder är hur mycket det kostar per gång man använder ett plagg. Med det resonemanget skulle ju ett par jeans kunna kosta mer då de oftast blir ett basplagg som används ofta, medan en trendig topp som kanske bara används någon säsong måste vara billigare för att inte kosta hutlöst mycket pengar per användningstillfälle. Ett plagg i bra kvalitet som håller, och fungera i många år, som man använder ofta kan kosta mer i inköp men inte många kronor per användningstillfälle.
 
 
Vad tycker du är lagom att lägga på kläder? Tänker du i procent av inkomsten, eller kostnad per användningstillfälle, eller på något annat sätt?
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Stina

Jag är en av dom som svarade på Katarinas lilla undersökning. Och drog ner snittet på jeans. Både kul och skrämmande att se vad folk betalar för ett par jeans.

Jag är dålig på budget och jag har ingen koll på vad jag köper på en månad. Lite skulle jag säga. När jag köper något tänker jag nog snarare på vilket tillfälle det ska användas. Som småbarnsmamma är det inte ofta jag går på fest och om jag gör det köper jag gärna nåt nytt klädesplagg. Då blir det ganska dyrt om man räknar per gång jag använder vissa plagg men det tycker jag att jag är värd.

2013-08-30 @ 18:44:59
Postat av: Helle

Jag tänker alltid "PPA", alltså pris per användning. Lägger pengarna på det som kommer att användas mycket och piffar upp med billiga accessoarer. Sedan betyder inte dyrt att något är bra och ibland blir man " kär" i sånt som ändå blir hängande i garderoben. Man kan inte lyckas hela tiden!

Svar: Visst är det ett märkligt fenomen där man som du uttrycker det kan bli helt "kär" i något plagg i affären, kanske för att det är vacker, men väl hemma så blir det aldrig använt. Kanske är plagget vackert, men passar inte ens kroppform, ens egen stil eller är i en färg som inte klär en. Kanske är plagget för vackert så det inte funkar till vardags, eller ihop med andra kläder. Det bästa är om man kan känna av sådant så tidigt som möjligt, så man kan få lämna tillbaka....eller ännu hellre att man kan inse det redan i affären och inte komma hem med ett helt fel köp ;)
None None

2013-08-30 @ 20:49:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0