På min köksbänk

 
När det gäller att ha saker på köksbänken finns det delade meningar - en del vill inte ha något alls där utan hålla den ytan ren för att ha gott om plats för matlagning. Andra förvarar massor med saker där vilket gör att det inte finns någon yta alls kvar. Själv har jag valt ett mellanläge. Jag tycker inte om när bänken är helt tom, för det känns för sterilt för min smak. I köket gillar jag den lantliga stilen, utan att det blir för plåttrigt. För mig innebär det att jag vill ha användbara bruksföremål framme, både som dekoration och för att ha nära till hands när jag vill använda det.
 
 
 
 
Till vänster om spisen har jag samlat alla köksredskap i en gammal Höganäskruka. Här har jag stekspadar, träslevar, vispar, salladsbesticken och slickepott. Saker jag använder ofta i matlagning och bakning. Brevid står mitt lilla våningsfat där jag har lök och frukt. Jag hade tidigare ett stort trevåningsfat men då det dels var för stort för att fylla (och hinna äta upp innan frukten blev dålig) och för stort för att förvara i ett skåp har den åkt iväg till loppis. Denna storlek passar mig perfekt. Det är lagom stort för att vi i vår lilla familj ska hinna äta av frukt och de grönsaker jag har här medan de är fräscha. På höger sida om spisen har jag en liten bricka med oljor, vinäger, soja osv som jag använder ofta i matlagningen.
 
 
 
Jag förvarar även mina tallrikar på en ställning på diskbänken. Det gör det snabbt och lätt att duka, och plocka ur diskmaskinen :). Trots att jag har saker på bänken finns det gott om plats att skära, hacka och förbereda mat. Då jag har diskmaskin använder jag mycket sällan den ena diskhon så där hittade jag en skärbräda som passade precis att lägga över. Det ger mer yta för förberedelser, hon finns där om jag behöver använda den, trä lättar upp metallen i diskbänken och kaklet och ger värme (och jordelementet) till köket. Tidigare hade jag en större skärbräda som jag kunde skjuta längs med bänken, men den kändes otymplig och för stor så den fick åka. Denna jag har nu är mer i lagom storlek.
 
 
 
 
Här gillar vi att pyssla med både matlagning och bakning, där dottern är den som mest står för bakningen i familjen.
 
 
 
 
I köket får vi även ofta sällskap av någon katt som vill vara nära :) I helgen spelade vi spel och en av katterna la sig bekvämt tillrätta i spelets lock (som egentligen var alldeles för litet) och sov gott där i flera timmar ;)

Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Jag blev inspirerad av ditt inlägg och håller med dig. Har gärna bruksföremål på diskbänken men inte för mycket. Överuvudtaget-ett hem ska ju fungera att leva i.Skrev också ett inlägg om just diskbänkar för ett tag sedan-är det en bloggtrend? http://metalanna.blogspot.se/2012/09/om-diskbanken-kunde-tala.html

2012-10-03 @ 09:04:04
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0