Balans mellan yin och yang

Människan eftersträvar balans. Inom psykologin, speciellt inom systemteorin, används ett uttryck, homeostas, som betyder att om något ändras måste andra saker också ändras för att balansen ska upprätthållas.
 
 
Läran och yin och yang är central inom Feng Shui, och står för den ultimata balansen. Mörkt mot ljust, mjukt mot hårt, litet mot stort, lågt mot högt, skugga mot sol osv. Det ena kan inte finnas utan det andra. Inom Feng Shui är det viktigt att ha balans mellan yin och yang. Det är då det skapas harmoni. I inredning använder vi läran, och man kan lätt känna när man kommer in i ett rum där det är obalans då det inte känns harmoniskt att vistas där.
 
 
 
 
 Yin-Yang Symbol
 
Men läran om yin och yang är så mycket större än att bara handla om inredning och hur vi möblerar våra rum. Yin och yang handlar om livet, att skapa balans. Vi behöver båda delarna för att må bra.
 
 
Igår hade jag en riktig yang-dag på jobbet. Jag åkte från det ena mötet till det andra. För min del innebär sådana möten att jag har handledning för personal inomn  förskol och skola, ofta om barn som på olika sätt utmanar genom sitt beteende. Jag älskar mitt jobb men sådana möten kräver mycket av mig, och en hel del aktivitet från min sida. Jag jobbar över hela kommunen och igår krävde de olika mötena att jag åkte kors och tvärs genom kommunen. På varje möte är det dessutom ganska mycket folk, så på en sådan dag har jag interagerat med ganska många människor. En typisk yang-dag med andra ord.
 
 
För att skapa balans kände jag när jag kom hem att det jag behövde för att få balans på dagen var mer av yin-aktiviteter., klappa en katt en halvtimme, läsa en bok, se en film - inga mer aktivieter och inga mer kontakter med andra människor, och det var precis vad jag gjorde. Hade jag däremot kastat mig ut på stan med ett gäng vänner, gått på en bar, kanske dansat hade jag fyllt på med mer yang-aktivieter. Sådant känns bättre när jag har haft en dag då jag suttit själv på kontoret, planerat och gjort skrivarbeten. Då behövs mer yang för att få balans.
 
 
Nu när vi går mot vinter, så blir det mer yin i naturen, då det blir mörkare, lugnare, naturen går in i vila. Då behöver vi fylla på med mer yang inomhus för att skapa balans. Vi tänder ljus, kanske en brasa och dessa tillhör eldelementet, som är mycket yang. Vi kanske tar fram fårskinn och ullplädar. Dessa kommer från djur, och det tillhör också eldelementet, alltså yang. Till jul använder vi röda färger, som också tillhör eldelementet. Allt detta skapar balans mellan det överslag av yin som finns utomhus och de yangelement vi tillför inomhus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0