Ta till vara

En viktig del i att leva ett enklare liv är för mig att försöka ta till vara och återanvända så mycket som möjligt, både i det stora och i det lilla.
 
 
Ett enklare liv innebär för mig att reducera antalet saker som kommer in i hemmet, men också att vara varsam med vad som går ut ur hemmet också. Jag slänger inte saker som går att använda, utan skänker hellre bort saker till någon som har användning för något som jag själv inte behöver längre.
 
 
Även i köket vill jag ha med mig dessa medvetna tankar. Ett enklare liv innebär också enklare matlagning. Med det menar jag bättre mat av högre kvalitet, ekologiskt och gärna närodlat. Det innebär också rena smaker, men kanske inte så många ingredienser. Ibland får matlagningen ta mycket tid, och andra gånger får det gärna gå snabbt.
 
 
Det tänket innebär också att jag inte slänger någonting som går att använda. Har jag mjölk som börjar bli gammal gör jag antingen pannkakor, eller använder den i bakning. Idag har jag tagit tillvara rester i mitt kylskåp, som många kanske hade slängt bort. Häromdagen åt dottern och jag klyftpotatis till middag, och det blev några klyftor över. Istället för att slänga dem la jag dem i kylen i en burk. Idag, när jag var själv till middag, passade de perfekt att steka upp lite snabbt med en bit ekologiskt kött (smakar så mycket mer än annat kött). I en burk fanns det en liten skvätt creme fraiche, som lätt hade skjöljts ur, men med lite sweet chili blev det en god sås :) 
 
 
I kylen låg också en bit ost, som var för tunn att skiva från, men som jag rev ner för att spara i en burk i frysen. Passar perfekt när jag ska gratinera något :) I frysen har jag även en burk med räkskal, som jag sparat för att använda som fond och göra räksoppa av.
 
 
Med det tänket är det sällan något som kastas hos oss. Det mesta går att använda. I kylen ligger nu några morötter som börjar se lite trötta ut, men dem tar jag med mig till stallet imorgon. Hästarna blir nog glada över morötter, även om de är lite mjuka :)
 
 

Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Ett tips, rotfrukter som börjar bli mjuka kan "piggas upp" genom att du skär av rot och ev. toppen och lägger dem i iskallt vatten i kylen över natten. Då funkar de bra att t.ex. lägga i en gryta eller rosta i ugnen igen.

2012-11-27 @ 10:27:17
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Irene

Håller med CrimsonAnna, men det är ju roligare att ge till djuren :-)
Ja Du Ansi, vi gör ungefär samma sorts kylskåpsrensningar också ;-)

2012-11-27 @ 11:27:25
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0