Festligheter

 
Denna helg har varit en väldigt social helg för min del, fylld med festligheter. I fredags var jag på konferens med mina psykologkollegor hela dagen, som sedan avslutades med en mysig after work på hotellet där vi var. Jag gillar konceptet after work och att slå sig ner ett gäng i skinnsofforna i baren på ett hotell en bit utanför stan var en helt annan upplevelse än en after work inne i stan. Vi var nästan ensamma i baren, vilket gjorde att det blev en helt annan möjlighet till att prata med varandra än i en välfylld och högljudd bar.
 
 
Igår kväll var jag på 50-årsfest :) Fältrittklubben där jag är medlem fyllde 50 år och det firades med middag, tal, dans och bubbel på lokal, där vi var ca 100 personer. Roligt, och intressant att vara med i olika sammanhang, med olika människor.
 
 
Det fick mig att fundera kring festkläder. Om man som jag inte går på fest särskilt ofta, räcker det bra att satsa på en eller ett par festoutfits som kan funka i många olika sammanhang
.
 
 
Detta var min klädsel igår, precis som när jag var på en pianobar med några vänner för en dryg månad sedan. En svart klänning kan vara en riktig stöttepelare i garderoben. Denna i chiffong har varit med mig på flera olika tillställningar. Jag köpte den för flera år sedan men jag tröttnar inte på den. Den är ganska enkel i sin skärning, lite gudinneaktig, och med glittret strax under bysten kräver den inte så mycket accesoarer för att kännas festlig. Vintertid använde jag den med en tunn svart kofta över, svarta stövlar och ett brett armband från Dyrberg & Kern, en examenspresent, vilket funkar för mingel och middag. När dansen tar vid och det börjar bli varmt är det bara att ta av sig koftan och dansa loss ;)
 
 
I min garderob, som börjar bestå av allt färre plagg, finns det två klänningar till som funkar bra som festklädsel.
 
 
 
Dels denna gråblå med tunna axelband, paljettliv och volanger. Den är som gjord för att dansa i, men jag har också haft den på hemmafest med en kofta i samma toner över (min ullkofta från Odd Molly har precis samma gråblå ton och funkar bra för att klä ner denna klänning)
 
 
 
 
Sen har jag även en lite längre klänning i grått med sammetsliv med ärmar och kjol i chiffong. Denna klänning fungerar både till vardag och fest. Den har jag haft på middagar med jobbet, konsert, julfest.
 
 
Mina festklänningar är inte så färggranna, men det gör också att de är lätta att variera och att använda om och om igen. Jag hade tidigare även en röd klänning som jag tyckte mycket om, men antingen krympte den eller så var det jag som expanderade men den blev för liten och fick flytta till loppis ;)
 
 
Att ha någon, eller ett par, säkra kort i garderoben gör att jag behöver aldrig fundera på vad jag ska ha på mig när det dimper ner en inbjudan till fest. Jag minns såväl när jag var yngre och vi ofta gick ut, jag och mina vänner, då skulle många av dem alltid upp på stan på lördagen för att köpa sig något nytt till kvällen (som sedan ofta inte blev använt någon mer gång).
 
 
Om du vill hitta dina basgarderob för fest, kanske en läcker klänning som kan ta med dig på alla möjliga festligheter är detta en bra tid på året att hitta något, då affärerna svämmar över av festkläder så här strax innan jul och nyår. För min del behövs det inget nytt. Då jag själv inte behöver variation och jag är så sällan på fest, och när jag är det är det med olika människor, i olika sammanhang så det går bra att återanvända dessa i flera år till :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Vilka fina festkonsert du har!
Kram Carola

2012-11-18 @ 15:54:58
Postat av: Anonym

Det skulle naturligtvis vara festkläder. Carola

2012-11-18 @ 15:55:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0