En fröjdefull jul.....

 
 
Ja, en fröjdefull jul vill vi väl alla ha. Ändå är vi nu på väg mot den tiden på året som för många känns mest stressande på hela året. Det är också en tid då många spenderar för mycket pengar, och kanske ökar sina krediter för att "ha råd" att köpa allt vi ofta förknippar med julen. Hur fröjdefull blir julen då?
 
 
Jag har sett en del bloggar som börjat skriva om jul redan i oktober. En del har gjort det för de vill börja tidigt och ha allt kring julen färdigt i slutet av november, medan en del skriver om jul för det är en tid på året de längtar efter och kan inte vänta. Men jag tycker alla tider på året har sin charm, och att börja med julen så tidigt tar bort fokus från den tiden vi befinner oss i för tillället. Mindfulness betyder ju att vara i nuet. Jag vill njuta av hösten ordentligt innan jag börjar med julen.
 
 
Men så här i slutet av november, och med första advent snart, då börjar julen för mig. För att motverka stressen kring jul tycker jag en bra början av julplaneringen är att sätta av lite tid först för att fundera på hur du vill fira din jul, funderar på vad som är viktigt för dig (och har du familj så bör förstås de också vara med i planeringen).
 
 
Om du funderar på vilka tre saker som är viktigast för dig med julen (och strunta i vad "alla andra" gör, eller vad som anses som måsten till jul). Fokusera på vad som är viktigt för dig, och skriv gärna ner dem för att bibehålla lugnet och fokus när människor runt omkring börjar stressa över julen.
 
 
De tre viktigaste sakerna för mig när det gäller jul är förberedelserna med min dotter före jul, att känna förväntingarna och stämningen, så på min lista blir det så här:
 
 
* Baka lussekatter och pepparkakshus med dottern. Göra några favoritgodisar (det behöver inte vara så många sorter, utan 2-3 favoriter räcker långt)
 
 
* Gå på julmarknad för att känna stämningen
 
 
* Hinna njuta av julpynt i lagom mängd, julgran, glögg, julmusiken och alla dofterna. Mitt julpyntt är inte så särskilt mycket. Jag har några tomtar, lite mer rött, tar in tall och gran från skogen för att känna doften, sätter nejlikor i apelsin (också för doften) och så en gran med ljusslinga. Det räcker för att ge julstämning för mig.
 
 
Det allra viktigaste med julen för mig är tid att umgås, tid att koppla av, tid att vara ledig, tid att ta dagen som den kommer.
 
 
När det kommer till julklappar tror jag det blir en ganska så sparsmakad jul i år. Dottern frågar mig vad hon ska önska sig, vilket är ett tydligt tecken på att hon har det mesta hon behöver (självklart kommer det bli några paket ;))) och för egen del behöver jag inga prylar, utan på min önskelista kommer det stå saker som ger mig glädje och njutning som tex
 
 
* Presentkort på massage
 
 
* Presentkort på ridlektion
 
 
* Biobiljetter
 
 
* Biljetter till teater eller musikal
 
 
* Service på bilen :)
 
 
Hur många köper du julklappar till?? Fundera på om de du vill ge julklapp verkligen behöver fler prylar, eller om det finns något annat som de skulle uppskatta, som inte ökar röran i deras hem???!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0