Adventspynta

Redan denna helgen som har gått har jag sett att flera av mina grannar har satt upp adventsstjärnor i fönstren, och när jag kikar in i några bloggar har de redan fullt adventspynt hemma.
 
 
Varför måste allt starta så tidigt numera? Är vi så otåliga att vi inte kan stanna i den tid som är? Är vi alltid på väg till nästa sak? Första advent är nu i helgen som kommer, och det är väl till första advent man adventspyntar och inte i förtid? Har ni adventspyntat hemma, eller väntar ni till "rätt" helg?
 
 
 
 
Jag kan inte låta bli att känna att det är så med ganska många saker nu. Det börjar alldeles för tidigt, långt innan det är dags. Jag hörde en amerikan säga att redan i augusti börjar det pratas om Halloween, så när det väl är slutet av oktober och dags för utklädning, är de redan så trötta på den helgen. Långt innan den har börjat.
 
 
För några år sedan ansågs det som man tjuvstartade när man tog fram adventsstaken lördagen innan advent, och nu är det många som startar redan en vecka tidigare.
 
 
För mig är första advent själva startsignalen för jul. Jag brukar ta fram allt julpynt redan då, och njuta av julen hela december, för att sedan lagom till nyår plocka bort allt pynt. Efter jul tycker jag bara att pyntet känns trött, oavsett när det plockats in. Det är dagarna fram till jul, väntan på julen, som är mest jul för mig. Mellandagarna är sköna, lediga dagar, men för min del är julen över då.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Jag håller helt med! Jag tycker definitivt att man ska vänta till första advent. Det enda jag tjuvstartar med är min adventskalender, men det är ju för att 1 Dec kommer innan första advent i år.

På söndag kommer dock hela min lägenhet explodera av julsaker. Tidigare pyntade vi den 23 december, men då hann jag aldrig komma i julstämning..

Svar: Då tänker du precis likadant som jag ;) Efter jul är det ju inte lika intressant med tomtar osv, och om man pyntar den 23 hinnar man bara njuta en dag, och jag vill njuta hela december :)
None None

2012-11-26 @ 16:54:52
Postat av: CrimsonAnna

Jag väntar-möjligen kvällen innan så att jag ser det fina ljuset från stjärnan när jag vaknar. Min taktik är att sätta upp det jag måste ha, nämligen stjärnan i fönstret och min adventsstake med levande ljus, första advent. Vill jag ha mer sätter jag upp det senare. Vill jag inte så har jag det viktiga.

2012-11-26 @ 17:08:41
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Stina

Jag shoppar, planerar och pysslar innan första advent då jag behöver något annat att tänka på istället för den för mig tråkiga hösten. Ljusslingor ute sätter jag oxå upp för att slippa titta ut i mörkret. Men stjärnor, stakar och julpyntet plockas fram första advent. Sen om jag tar fram det på lördagen eller söndagen är jag inte så noga med.

I år ska jag göra för mina barn som mina föräldrar gjorde. Dom smög in i rummet efter jag somnat och hängde upp gardin och stjärna. Då var det mysigt att vakna på morgonen!

Svar: Ljusslingor ute lyser upp mörkret på ett underbart mysigt sätt tycker jag, både långt innan jul och långt efter ;))
None None

2012-11-26 @ 19:21:13
URL: http://lertanten.wordpress.com
Postat av: Irene

Jag skall tända advenstgranen på lördag eftersom vi har glöggkväll då, men annars är det 1:a advent som gäller för mig för allt som hör julen till ( inte så mycket iofs numera )... har aldrig känt mig stressad inför julen eller varit den som vill börja pynta innan advent, men jag vet att vissa bostadsområden tidigarelagt pyntandet - och man måste ju hänga med sina grannar ;-)

2012-11-27 @ 11:39:05
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0