Att rensa

Visst är det både lite lustigt, och samtidigt ganska skrämmande att vecka efter vecka rensa bort saker och ändå inte känna att man saknar något!


Det får mig att börja tänka på hur mycket saker jag egentligen har släpat hem genom åren. Och hur mycket har dessa saker egentligen kostat? När man rensat mycket kan det kännas som att nu, nu finns det inte mer saker att rensa bort, men så hittar man ytterligare saker som är dags att göra sig av med.


I helgen var jag på Lisebergs trädgårdsdagar och det enda jag köpte var en uppladdningsbar häcksax. Ja, jag köpte en förra helgen men här fanns det en liknande för nästan en tusenlapp mindre så jag lämnade tillbaka den första. Säljaren sa att jag skulle få med en t-shirt med deras logga på. Jag behöver ingen t-shirt sa jag.


Ok då får du en keps istället. Jag behöver ingen keps heller.


Stackarn såg helt förvirrad ut när han inte fick dela ut deras reklamprodukter. Men det bästa sättet att ha färre saker hemma är att ta in färre saker, säga nej innan helt enkelt. Och detta var saker jag inte behövde och inte skulle använda så då är det bättre att säga nej istället för att ta emot bara för att vara "snäll"


Kommentarer
Postat av: jeanette sandelin

jag slänger något varje dag. i röj- och renssyfte.

och det har blivit en livsstil :)

skönt och naturligt.

jag brukar ta emot gratispennor - de går åt.

kram från dalsland//

2012-05-14 @ 11:43:55
URL: http://jeanettish.blogspot.com
Postat av: CrimsonAnna

Jag brukar svara när jag köper t.ex. en dricka eller godis och får tipset "Du får 2 för X kr" "Tack så mycket, men jag ska bara dricka/äta en"

2012-05-14 @ 17:51:35
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Birgitta

"Jag behöver ingen t-shirt sa jag..." haha det var det skönaste jag läst idag!



Jo det är helt obegripligt det här med att rensa man saknar inget; plus att det aldrig tar slut trots att man rensat i alla r och aldrig köper just nå´t!



Nu har jag bestämt mig för att få stenkoll på min garderob.Blivit peppad genom en utmaning...Titta gärna in..!

2012-05-14 @ 19:36:25
URL: http://mindreprylar.blogg.se/
Postat av: balansilivet

Anna: Jag brukar också göra så. Det är ofta affärerna försöker få merförsäljning genom att erbjuda 2 eller 3 stycken av samma sak för paketpris, men jag köper inte mer än vad jag behöver. Behöver jag bara en gurka så köper jag bara en gurka, även om styckpriset blir lägre om jag köper två. Men om jag faller i fällan får jag oftast kasta det jag köpte i onödan, så numer köper jag bara det jag behöver :)

2012-05-18 @ 20:36:30
Postat av: Rosita

Jag har svårt för att rensa, men du verkar vara väldigt duktig på det! Känner mig ofta känslomässigt bunden till saker. Ja det är inte lätt.. men nu har jag beslutat mig för att göra mig av med en hel del. Har skänkt flera kassar med prylar till välgörenhetsorganisationer och slängt det som inte är nåt att ha. Men det är mycket kvar att gå igenom, har ju 2st källarförråd fulla!



Jag hoppas att mitt liv ska flyta på bättre när prylarna minskar. Känns som jag har "fastnat" och mår dåligt när det gäller vissa delar av mitt liv. Värt att prova om det händer något positivt av rensningen!



Du har en jättebra och intressant blogg!



2012-05-24 @ 22:23:23
Postat av: balansilivet

Rosita: Att hålla fast vid saker man inte använder, behöver eller tycker om ger en känsla av stagnation, så du har börjat en resa mot något bättre! Det första att göra för att skapa bättre förutsättningar i livet är att rensa i röran man har skapat omkring sig. Nästa steg är att se vilka delar av livet du vill förbättra, se vilka områden i hemmet som de representerar och arbeta med att förstärka dessa områden. Lycka till! Tack för dina snälla ord om min blogg. Det värmer :))

2012-05-27 @ 09:35:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0