Årets stressigaste månad?

Maj månad är i mitt tycke den vackraste månaden på året, och jag vet att många delar min uppfattning. Det är vackert när allt grönskar och blommar igen.


Men det är också en månad som är ganska stressig för många. Det är mycket som ska klämmas in på några få veckor, avslutningar både här och där.


Det har fått mig att fundera mycket kring begreppet balans i livet. För egen del har jag haft examination på två stora utbildningar, den sista idag som jag klarade ;)


Det ska även hinnas med samtal i skolan, avslutning både i skolan och på aktiviteter.


Min egen almanacka har varit alldeles full de senaste veckorna och det är först när vi kommer in i juni som det lugnar ner sig.


Vad innebär egentligen balans? Själv tänker jag att det är ett jämnt tempo utan dessa stressiga toppar, att hinna med att reflektera och bara vara. Att jag har balans mellan uppbokad tid och ledig tid.


Vad tänker du om balans i livet? Vad innebär det för dig? Hur hanterar du dessa stresstoppar under året, om du har sådana och om du inte har det - har du då medvetet gjort val för att undvika dessa?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Grattis till dina båda examen!

Du skriver så fint och ger så många goda råd så jag vill bara skriva Tack snälla du!

Själv har jag 100 % obalans i mitt liv känns det som... men det är inte alltid lätt att vara egenföretagare, och vid sidan om sköta ett jordbruk och vara 3 barns mamma till 3 underbara barn med många olika aktiviteter. :)

Den största omställningen sitter dock mellan båda öronen, att tänka om och att sänka kraven på sej själv. Att lära min familj att ta mer ansvar hemma så hinner vi alla njuta av mer ledig tid tillsammans, istället för att jag är sur och grinig och tar hand om allt plock själv...

Så enkla saker som lyckas bli krångliga i praktiken ;)

Tack för din fina blogg! Önskar dej en skön sommar! :)

2012-05-31 @ 22:27:11
Postat av: Marie

Så roligt med examina! Grattis!

När det gäller stress är jag nog inte så bra på att hantera det är jag rädd. Men jag försöker, och tar mig alltid lite tid mitt på dagen för mig själv. Så kan man ju göra när man inte har så små barn längre. När jag är stressad brukar det mest bli fel och jag glömmer saker:( Har precis haft en sådan period nu. Hoppas det lugnar sig för oss alla!

Marie

2012-06-01 @ 09:57:57
Postat av: balansilivet

Anonym: Jag förstår att det kan vara svårt att hitta balansen när du bollar så många saker på samma gång, med eget företag, jordbruk, barn och hem. Var och en av dessa saker kan ju vara en heltidssyssla. Men jag tror du själv har en bra tanke på vad du kan göra för att skapa en bättre balans - att involvera resten av familjen i allt som ska göras. Ibland lättare sagt än gjort, speciellt om de är vana vid att mamma gör allt. Att få till en förändring kan ibland kännas svårt, och tjatigt, men jag hoppas du lyckas! För då kan ju ni som familj få mer tid tillsammans och göra andra saker, själva hushållsarbetet kan också vara något man gör tillsammans (själv älskar jag när dottern är med mig i köket och lagar mat. Vi umgås, pratar och jobbet går dubbelt så fort)



Marie: Att ta en stund för sig själv varje dag och bara vara, oavsett vilken tid det är tror jag är något vi alla behöver. Vad vi sedan fyller vår "egentid" med kan ju skifta :)

2012-06-04 @ 13:04:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0